Sekce: Knihovna

Jan Mráz

1. Církev a právo - problémy vztahu dnes

z knihy Církevní právo a křesťanská iniciace

Často se argumentovalo tím, že v církvi je právo potřebné a nutné, protože v každé dokonalé společnosti je právo nezbytné. Ovšem dnes nám tyto argumenty nebudou stačit, především proto, že koncil nám ukazuje církev jiným způsobem, a se změněnou ekleziologií my nemůžeme zůstat u starých myšlenkových schémat. To se musí projevit i v právu. (Jeden můj kolega v Římě u zkoušky tvrdil profesorovi, že církev je nevhodná pro kodifikaci a pan profesor jeho postoj dobře ocenil...) Mně se zdá, že tato otázka je v církvi živá a je potřebí na ni odpovědět.

I moje osobní zkušenost ukazuje určitý problematický vztah k právu v církvi dnes. Než jsem odešel na studia, mnozí byli překvapeni tím, že budu studovat právo a mnozí vyjádřili podiv, politování nebo svůj osobní přístup "to bych dělat nemohl" nebo podobně.

Profesor Špidlík v jedné ze svých přednášek nebo promluv(1) upozorňoval na změněný postoj v Božím lidu k právu po II. vatikánském koncilu. Mluví o velkém odklonu od práva: právní instituty v Římě zaznamenaly veliký odliv posluchačů oproti době ještě nedávno minulé. On jako důvod uvádí dvě věci: Jednu, podstatnou - takové jakési nesprávně idealistické vidění církve jakoby jenom duchovní, a druhou spíše praktickou - když v roce 1959 byla ohlášena revize kodexu a ten kodex se objeví až v roce 1983, toto dlouhé čekání, byť jsou pro ně závažné důvody, jak je papež také vypočítává v promulgační bule, to nepřidá podněty k tomu, aby se lidé zajímali o toto "dohasínající" právo, zvlášť když se očekávají opravdu zásadní změny.

Pak se setkáváme ještě s jiným postojem, on je velice blízký tomu "duchovnímu" vidění církve, ale je zde ještě jeden prvek, totiž jakoby právo bylo v protikladu k lásce. Jakoby ve jménu lásky bylo nutné odmítnout právo. O tomto bych se rád zmínil ještě dále.

Asi je také důležité připomenout ještě to, co se dnes označuje jako krize autority nebo nějak podobně. U nás, v našich podmínkách pak ještě zkušenost s tím, že právo může existovat na papíře a ne ve skutečnosti a že se může stát také nástrojem v rukou těch, kdo mají moc, což nás může také nějakým způsobem determinovat, aniž jsme si toho třeba vědomi.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Čtení z dnešního dne: Pondělí 14. 10. 2024, Pondělí 28. týdne v mezidobí

Gal 4,22-24.26-27.31-5,1;

Komentář k Gal 4,22-24.26-27.31 – 5,1: Svobodný Jeruzalém, pocházející shora, obraz církve, která své děti plodí ke svobodě, ne k otroctví. Ostatní falešné „svobody“ se časem mění v otrocký chomout.

Zdroj: Nedělní liturgie

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...

Terezie z Avily - Svatý, který je smutný, je smutný svatý...
(14. 10. 2024) Opravdová svatost s sebou nese radost.

Modleme se společně tuto neděli za aktuální potřeby

(11. 10. 2024) Modlitba věřících / 28. neděle v mezidobí, cyklus B / 13. 10. 2024 - přímluvy dle aktuálního dění.

Sv. Vintíř - společný světec Čechů a Němců (svátek 9.10.)

Sv. Vintíř - společný světec Čechů a Němců (svátek 9.10.)
(7. 10. 2024) dne 9.10.1045 zemřel v šumavských lesích za přítomnosti knížete Břetislava a biskupa Severia (Šebíře). Následně byl…

Na pondělí 7. října vyhlásil papež František Den modliteb a půstu za mír

Na pondělí 7. října vyhlásil papež František Den modliteb a půstu za mír
(5. 10. 2024) „Je toho zapotřebí, zatímco válečné požáry nadále pustoší lidi a národy“.

Panna Maria Růžencová

Panna Maria Růžencová
(5. 10. 2024) Dne 7. 10. se slaví památka Panny Marie Růžencové.

Pokračujeme ve vydávání nedělních přímluv dle aktuálního dění

(4. 10. 2024) Na základě ohlasů čtenářů jsme se rozhodli v projektu zatím pokračovat

Svatá Faustina (Faustyna) Kowalská / 5. říjen

Svatá Faustina (Faustyna) Kowalská / 5. říjen
(4. 10. 2024) Faustina Kowalská je zvěstovatelkou Božího milosrdenství. Její poselství dalo vzniknout duchovnímu hnutí úcty k Božímu…