Jen s Bohem můžeme naplno využívat  svůj životní potenciál. - archív citátů

Sekce: Knihovna

Benedikt XVI.

Tři králové

z knihy Ježíš Nazaretský III. , vydal(o): Barrister&Principal

Mudrci-mágové

Teď se ale především musíme ptát, kdo byli ti muži, které Matouš doslovně nazývá „mágy“ ze „země východu slunce“. Pojem „mágové“ (mágoi) je v pramenech, které pro nás přicházejí v úvahu, významově značně široký a zabarvený pozitivně i naprosto negativně.

Hlavní čtyři významy

V prvním ze čtyř hlavních významů se mágy rozumějí příslušníci perské kněžské kasty. V helénistické kultuře platili za „uchovávatele náboženství v původním smyslu“, na jejich náboženské představy se však zároveň pohlíželo jako na „silně ovlivněné fi lozofickými obsahy“, takže řečtí fi lozofové byli nezřídka představováni jako jejich žáci (Delling, s. 360). Tento názor má zřejmě jakési pravdivé jádro, i když bychom je těžko přesněji určovali; ovšem i Aristoteles mluvil o filozofické práci mágů (srv. tamtéž). Další významy, které uvádí Gerhard Delling, jsou: vlastníci a vykonavatelé nadpřirozeného vědění a umu, jakož i kouzelníci; a nakonec: podvodníci a svůdci. Tento poslední význam nacházíme ve Skutcích apoštolů: mágovi jménem Barjesus Pavel říká: „Ty synu ďáblův ... nepříteli veškeré spravedlnosti“ (13,10) – a odkazuje ho do patřičných mezí.

Mág - mnohoznačné slovo

Ambivalentnost pojmu mág, na niž zde narážíme, naznačuje ambivalentnost religiozity vůbec: ta může být cestou pravého poznání, cestou k Ježíši Kristu. Avšak tam, kde se s ním setkává a neotevírá se mu, ale staví se proti jednomu Bohu a jednomu Vykupiteli, se stává démonickou a ničivou. V Novém zákoně se tak setkáváme s oběma významy slova „mág“: v příběhu o mudrcích od Východu u svatého Matouše je náboženská a filozofická moudrost zjevně silou, která lidi vede na cestu; moudrostí, která vede v posledku ke Kristu. Naproti tomu ve Skutcích apoštolů nalézáme druhou stránku téhož: mág zde svoji vlastní moc staví proti poslu Ježíše Krista a přidává se tak na stranu démonů, kteří však jsou Ježíšem už přemoženi. Mágům – mudrcům – z Mt 2 zjevně odpovídá, alespoň v širším smyslu, první ze čtyř významů. I když to třeba nebyli přímo příslušníci perské kněžské kasty, přece to byli nositelé náboženského a fi lozofi ckého poznání, které tam vyrostlo a stále ještě přetrvávalo.

Židovský král

Vídeňský astronom Konradin Ferrari d‘Occhieppo ukázal, že ve městě Babylonu, které v Ježíšově době již  upadalo, avšak dříve bylo centrem hvězdopravecké vědy, ještě přežívala „malá, postupně vymírající skupinka znalců hvězd ... Neomylnými důkazy toho jsou hliněné tabulky s astronomickými výpočty, psané klínovým písmem“ (s. 27, viz odkazy). Konjunkci planet Jupiter a Saturn ve znamení Ryb, k níž došlo v letech 7–6 př. Kr., tj. v dnes předpokládané době Ježíšova narození, tedy babylonští učenci dokázali spočítat a to je také nasměrovalo k židovské zemi a novorozenému „židovskému králi“. Jací lidé se to tehdy vydali na cestu za králem? Zřejmě to byli znalci hvězd; ale ne všichni, kdo dokázali předpovědět planetární konjunkci na základě propočtů a kdo ji viděli, přitom mysleli na krále v Judsku, který by měl význam i pro ně. Aby se hvězda mohla stát poselstvím, musel být v oběhu příslib toho druhu jako Bileamova předpověď. Víme od Tacita a Suetonia, že v této době existovalo čekávání, že z Judy vzejde pán světa – očekávání, které Flavius spojoval s Vespasiánem, od něhož pak dosáhl projevů přízně (srv. De bello Jud. III 399–408).

Vyhlížet hvězdu

Rozmanité faktory možná společně působily, že se v řeči hvězdy dalo spatřovat poselství naděje. Ale přimět lidi k tomu, aby se vydali na cestu, mohlo toto všechno jen tehdy, pokud to byli lidé vnitřního neklidu, lidé naděje, kteří pravou hvězdu spásy vyhlíželi. Muži, o nichž hovoří Matouš, nebyli jen hvězdopravci. Byli to „mudrcové“. ymbolizují vnitřní dynamiku sebepřekračování toho či onoho náboženství, což znamená hledání pravdy, hledání pravého Boha a tím zároveň filozofii v původním smyslu. Moudrost tak ozdravuje i poselství „vědy“: racionalita tohoto poselství nezůstala vězet v pouhém vědění, ale hledala porozumění celku a dovedla tak rozum k jeho nejvyšším možnostem.

Hledači pravdy

Ze všeho, co zde zaznělo, můžeme získat určitou představu o tom, jaké názory a poznatky vedly tyto muže k tomu, aby se vydali na cestu za novorozeným „židovským králem“. Právem můžeme říci, že na nich vidíme, jak náboženství směřují ke Kristu a jak i věda překračuje sebe samu směrem k němu. Připojují se jaksi k družině Abraháma, který reaguje na Boží volání a vydává se na cestu. A jiným způsobem jsou blízcí i Sokratovi a jeho tázání nad rámec daného náboženství, po větší pravdě. V tomto smyslu jsou tyto postavy předchůdci, připravovateli cesty, hledači pravdy, a týkají se všech dob. Tak jako církevní tradice zcela samozřejmě četla příběh Vánoc společně s Iz 1,3, a díky tomu se k jesličkám dostali vůl a oslík, četl se i příběh mágů spolu s Iz 60. Mudrci od Východu se tak stali králi a s nimi zase k jesličkám přicházejí velbloudi.

 


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Př 8,22-31; Žalm Žl 8,4-5.6-7.8-9; Řím 5,1-5
Jan 16,12-15

Bůh žije láskou, to je jádro jeho štěstí, radosti, to je gejzír života, který stále chrlí nové a nové impulzy. Nebe doslova tepe životem. Nejde ale o falešnou, lacinou lásku. Jde o čirou pravdu, o absolutní dobro, které sdílí jednotlivé osoby Trojice. V takovém vzájemném sdílení není nic tabu a ani žádná z osob Trojice si nemusí schovávat něco „jen pro sebe“. Sdílí všechno. K tomuto důvěrnému přátelství Boha jsme pozváni i my.

Zdroj: Nedělní liturgie

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti
(15. 6. 2025) Patří svátek Božího těla do dnešní doby? Jak slavnost Těla a krve Páně slavit v naší situaci a kultuře?…

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)
(15. 6. 2025) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal misionářem v USA a americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými…

Přímluvy dle aktuálního dění pro Slavnost Nejsvětější Trojice, cyklus C / 15. 6. 2025

(11. 6. 2025) Protože je nám Boží láska vylita do srdce skrze Ducha svatého, naše naděje neklame. Obracejme se proto…

Svatý Antonín z Padovy (svátek 13.6.)

(11. 6. 2025) Původní jméno velkého kazatele svatého Antonína z Padovy je Fernandez Bulhão. Narodil se v portugalském Lisabonu ve…

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(9. 6. 2025) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Letnice, Svatodušní svátky

(8. 6. 2025) Bez Ducha svatého by bylo křesťanství jen hřbitovem. Letnice se slaví padesátý den po Velikonocích a 10 dnů po svátku…

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze
(7. 6. 2025) Ve čtvrtek po slavnosti Seslání Ducha svatého se slaví svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze (latinsky festum…