30. 11. 2018 , Marek Orko Vácha (Foto: ima)

Neděle: výsměch workholismu

květinářství, květiny, obchod / foto -ima-

V den odpočinku je z dobrých důvodů zakázáno pracovat. Ano, člověk je created, stvořený, a má být také creative, tvořící, kreativní, ale právě v den zasvěcený Bohu má spíše přijmout roli Božího díla, být pasivní, zakusit sám sebe jako stvořeného, být na jeden den na stejné rovině s ptáky a květinami a vychutnávat spolu s nimi dar bytí. Člověk má poodstoupit od svého tvoření i od přírody, vnímat jejich krásu, zakoušet sám sebe spíše jako stvořeného než jako tvořícího, v odpočinku a pasivitě se zakoušet jako Boží dílo.

O židovském šabatu se ruší veškeré hierarchické pořádky, odpočívají všichni, páni i sluhové, dokonce i tažná zvířata, člověk ani nemá kontrolovat síly přírody, všichni jsou si rovni a všichni svobodni.

V den sváteční zanechám práce a poodstoupím od svého díla jako malíř, abych se podíval, kdo jsem, co je Země, koho miluji a kdo je Bůh. Neboť zemi, půdu potřebujeme z pozemských důvodů, proto, že ji prací měníme, aby nám dávala jídlo a oblečení. Potřebujeme ji ale též jako krásu, kterou kontemplujeme, jako umělecké dílo ukazující nám krásu Umělce. V den sváteční odložíme dláto a poodstoupíme. Kdybychom zůstali stále v těsném styku s dílem, neuvidíme nic.

Pokud jsou naše katolické kostely místem, které je nějak zvláštním způsobem vyhrazeno Bohu, místem, kde se většinou generace a často desítky generací našich předků modlily, prostor nějak více či zvláštněji zasvěcený Bohu, pak neděle má být kostelem v čase. Neděle má být nikoli posvátným geografickým prostorem, nýbrž posvátným prostorem v čase, místností, pokojem, který Bohu vyhrazujeme ve svém rychlém životaběhu. V neděli tak člověk má rezignovat na svou lidskou kreativitu a zakoušet se jako výsledek Boží kreativity, nebo lépe, máme být otevřeni, připraveni pro Boží tvorbu v nás. Věřící ve svůj posvátný den má být spíše připraven k naslouchání, nikoli k mluvení, má zakoušet spíše bytí než činění.

Celý smysl je ale v tom, že Bůh po člověku nežádá, aby zcela přestal tvořit: práci, mluvení, kreativitě, tvorbě je vyhrazeno oněch šest předcházejících dní, jen tehdy totiž neděle dostává svůj smysl. Je symptomatické pro současný svět, že na jedné straně by se chtěl upracovat k smrti, a na straně druhé by chtěl mít Vánoce každý den: to je právě to, co nejde. Neděle je výsměchem veškerému workholismu, neboť zde se člověk dotýká božského v sobě, kdy přichází vědomí, že nežiji, abych pracoval, nýbrž pracuji, abych žil, nejsem zde na světě proto, abych se upracoval, nebo ubavil k smrti.  Vánoce si hluboce prožiji až po čtyřech týdnech adventu, krása Velikonoc je ve čtyřiceti dnech postu a krása neděle v šesti dnech, které í předcházejí.

Co udělat s nedělí? Jít do kostela, ano. Co ale pak dál? Setkat se, jít si zaplavat do bazénu, na kuželky, do přírody nebo večer k ohni? Posmíváme se trochu židovství, že má tak striktní předpisy ohledně šabatu – ale ony mají svůj velmi hluboký význam.

Tak co s nedělí?

Se svolením zpracováno podle knihy
Marek Vácha, Radost z Boha, kterou vydalo nakladatelství Cesta.
Redakčně upraveno.

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Jer 17,5-8; Žalm 1; 1 Kor 15,12.16-20
Lk 6,17.20-26

V úvodu k blahoslavenstvím vypravěč říká: „…pozdvihl oči ke svým učed-níkům…“ Jako by všechna následující slova směřovala především k následovníkům Krista. Řecké citoslovce „ouai“ znamená „běda, hrůza“ a je opakem řeckého „makários“, což znamená „šťastný, blahoslavený, blažený“. Právě tato slova jsou adresována nám. Copak následovníci Krista nesmí být nasycení a šťastní? Jistě že smějí. Podstatné ale je, zda ve středu našeho zájmu leží nasycení, bohatství či zábava, nebo ochota vidět i jiné lidi, jejich bolest, jejich trápení a odvaha podat jim pomocnou ruku. Že to nebude asi populární? Ano, nebude. Ale Ježíš říká: jásejte, doslova skákejte radostí v ten den, protože to je nejlepší vstupenka do blízkosti Boží.

Zdroj: Nedělní liturgie

sv. Valentin z Terni (14. února)

(12. 2. 2019) Svatý Valentin, jeden z nejuctívanějších světců na světě, byl občanem Interamny (dnešní Terni) v Umbrii a podstoupil...

S modlitbou ve vztahu: videoseriál "Víra do kapsy"

S modlitbou ve vztahu: videoseriál "Víra do kapsy"
(9. 2. 2019) Je modlitba v partnerském vztahu důležitá? Jak sladit společnou modlitbu muže a ženy? O svém modlitebním životě...

Panna Maria Lurdská a Světový den nemocných (11.2.)

(9. 2. 2019) 11.2. se slaví svátek Panny Marie lurdské a Světový den nemocných.

Svatá Josefina Bakita (svátek 8.2.)

(7. 2. 2019) Svatá Josefina Bakita (*1869 Súdán +1947 Itálie) byla v osmi letech unesena od své rodiny. „Volala jsem maminku a...

Týden manželství

(6. 2. 2019) Dobré manželství není samozřejmost. To si uvědomují i orgranizátoři Národního týdne manželství, který se pořádá od roku...

Vyšlo únorové vydání časopisu IN!

Vyšlo únorové vydání časopisu IN!
(5. 2. 2019) Únor je tento rok opravdu bílý a náš IN! také. Několik let jsme se snažili valentýnské téma moc nezmiňovat, ale tento...

Hromnice, Svátek Uvedení Páně do chrámu a Světový den zasvěcených osob (2.2.)

(31. 1. 2019) Svátek Uvedení Páně do chrámu (2.2.) se lidově nazývá Hromnice. Tento den se slaví i Světový den zasvěcených osob.

Byl odsouzen k smrti zastřelením, byl deportován na Sibiř... Fjodor Michajlovič Dostojevskij

(27. 1. 2019) Říká-li se, že člověk v životě neumírá jen jednou, pak to obzvlášť platí pro život ruského spisovatele Dostojevského,...

Den památky obětí holocaustu 27.1.

(26. 1. 2019) Holokaust - holocaust - šoa - genocida - znamená systematické pronásledování vyvražďování Židů za Druhé světové války....