Sekce: Knihovna

Marie-Angel Carré

Celý svět naruby

Jak jsem musel trpícímu vysvětlit tajemství utrpení

z knihy I darebák má duši , vydal(o): Karmelitánské nakladatelství

Utrpení nevinných pro mě nikdy nebylo záhadou. Nikdy jsem nepochopil, jak si z něj mohli filosofové udělat argument pro ateismus.

Záhadou jsou pro mě ti, kdo utrpení sami působí. To je trochu něco jiného.

Je to záhada, proč někteří, místo aby se ujali ubohého dítěte, mají tu drzost vyhodit ho ze dveří.

Je to záhada, proč některé ženy, místo aby ve svém těle přijaly nečekané – neplánované – dítě, raději je nechají chemicky rozpustit.

Je to záhada, proč místo podporování vdov je některé systémy naopak okrádají.

Je to záhada, proč místo odmítnutí neplodných skutků temnot jim někteří duchovní ještě tleskají.

Gabriel v poslední době hodně naříkal, hodně žehral na svou opuštěnost. Když se vracím ze záchoda do kuchyně, slyším ho nadávat.

„ K čemu je takovej Bůh, co toleruje AIDS a války? Aby seděl na mráčku, nebo co?“

„Vždyť víš, nic není nemožné, Gabrieli!“

„Jo? A on jako miluje i toho, koho nechá trpět?“

„Ano.“

„Ale to je nemožný!“

Večer předtím jsem mu vyprávěl o zázračném uzdravení v jedné modlitební skupině.

„Co jsi mi řekl na toho slepce, kterého Bůh uzdravil?“

„…“

„Řekl jsi mi: ‘Ale to je nemožný!’ I kdyby někdo vstal z mrtvých, stejně by tě to nepřesvědčilo.“

Dítě je v pasti. Bůh ho rozčiluje jak svou pasivitou tváří tvář tragédiím, tak svou zázračnou mocí. Rád by popřel existenci Boží buď na základě utrpení, nebo slávy. Přejde do protiútoku:

„Copak je pro Boha nemožný, aby dělal něco jinýho než dobro? Řekni mi něco, co je pro Boha nemožný.“

„Je nemožné, aby byl Bůh odpovědný za sebemenší zlo. Nebýt nepořádku, který působí lidé, všechno by bylo plně dobré. To je důvod, proč se modlíme ‘Zbav nás od zlého‘. Protože původně bylo všechno dobré a všechno je povoláno k tomu, aby se to zase stalo dobrým.“

Zkoumavě hledí na moje ústa, když odpovídám. Slyší moje slova, ale nechápe je… jako všechny ty záhady, které by rád nacpal do zkumavky, aby je mohl prozkoumat bez námahy.

„Jakej nepořádek?“ ptá se.

„Nepořádek jako… jak bych to řekl. Jako řád mínus Boží vůle.“

„A co peklo?“

„To je nepořádek mínus Boží přítomnost.“

„To musíš všechno vysvětlovat Bohem, nebo co?“

„Ne, Gabrieli, jenom ti vysvětluju, že nemůžeš říct, že tam, kde je bolest nebo utrpení, Bůh není. Nebo že se Bůh rozhodl být s námi, ale jako nějaký soudce s rukama za zády. Leda soudce s rukama přibitýma na dřevo kříže. Pláče spolu s námi. Plakal, tiše a nepohnutě, nad holocaustem. Ve dvaceti pěti sovětských gulazích nechal zemřít milion křesťanů, 120 000 mnichů, 40 000 kněží a 600 biskupů. Ale není spojencem té ničivé moci. Zemřel s námi, na dřevu kříže, aby vstal z mrtvých.“

Mé oči se vpíjí do jeho. Chystám se říct něco delikátního, co pronikne až do morku jeho kostí, závěrečný výpad. Ať to dopadne jakkoliv. Všechno naplánovat nejde.

„Před několika dny jsi mi napsal pár řádek. Vzpomínáš si?“

„Ne.“

„Napsals: ‘Jestli je Bůh můj Otec, proč mi neodpovídá, když ho zoufale prosím? Myslím, že jsem se už fakt ocitl v pekle.’“

Možná jsem to neměl dělat. Právě jsem připomněl betlémskému neviňátku, jak mu meč proťal hrdlo.

„No a? Proč mi to říkáš?“ ptá se mě dítě se zvlhlýma očima.

„Protože Ježíš sestoupil do pekla s tebou a držel tě za ruku.“

„Nene! To tys mi pomohl!“

„Jo, ale církev je tělo Kristovo...“


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Související texty k tématu:

Utrpení

  • Lze v utrpení nalézt smysl? Ježíš žádnému člověku utrpení nedoporučuje, naopak, nemocné a všelijak trpící od utrpení osvobozuje. Sám ale trpí. Jak to chápat? A co znamená tzv. sebeobětování?
  • Smrt a vzkříšení Páně Chceme-li porozumět utrpení v našem vlastním životě, a chceme-li získat křesťanský pohled na utrpení, pak není možné dívat se jen na ukřižování, bez návaznosti vzkříšení. 
  • Svůj kříž neneseš sám! Ježíš se svým křížem kráčí po našich cestách a bere na sebe naše obavy, naše problémy, naše  utrpení,  i ta nejhlubší.
  • Utrpení nás mnohdy téměř zadusí Utrpení velmi často zabuší na dveře našeho srdce dost neomaleně. 
  • Bolest doháněla papeže Františka k šílenství... Jorge Bergoglio jako mladý onemocněl a ocitl se na prahu smrti. Začalo to v srpnu 1957 rozsáhlým zánětem pohrudnice, který odolával antibiotikům. Jorge se téměř nedokázal nadechnout...
  • Bože, že já blbec nejsem normální člověk! Cítil jsem hněv a zklamání z Boha, protože jsem si myslel, že mě opouští. Bylo to nesnesitelné a nevěděl jsem, jak dlouho to potrvá.
  • Již řadu let mě trápí časté bolesti vnitřností (Řehoř Veliký) Již řadu let mě trápí časté bolesti vnitřností. Bez přestání mě souží velká slabost žaludku, zatímco horečka, byť i lehká, mě neopouští nikdy...

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

2 Mak 12,43-46; Žalm ŽALM 116; Řím 5,5-11
Mt 5,1-12a

Doufáme, že křest, kterým jsme byli přivtěleni v Krista, je pro nás vstupenkou do Božího království. Ale v učení církve také čteme o těch, kteří sice vstoupili, ale cosi je dělilo od Boha. Tito bratři a sestry tedy zakusí bolestné okamžiky, v nichž se tváří v tvář Bohu naplno ukáže jejich odmítání Boha, nevěrnost pravdě a spravedlnosti, neláska k bližním… Nejde o pomstu, ale o vyrovnání se s pravdou, protože před Bohem nemůže existovat nikdo, kdo nestojí v pravdě. Tomuto stavu říkáme očistec. Je to místo, kde lidé již patří do nebe. Zde se nerozhodují mezi nebem a peklem. Již patří k Bohu, a proto jim také Bůh nabízí pomoc. Právě v této bolesti nad sebou samými jim mohou pomoci ti, kdo jsou ještě na cestě – my! Proto s nadějí a důvěrou v Boží lásku prosíme za odpuštění jejich hříchů, za smíření a za plné společenství s Bohem.

Zdroj: Nedělní liturgie

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…

Papež Lev teenagerům: „Nedovolte algoritmům, aby psaly váš životní příběh! Buďte sami autory!“

Papež Lev teenagerům: „Nedovolte algoritmům, aby psaly váš životní příběh! Buďte sami autory!“
(2. 11. 2025) Lev XIV. vyzval mladé lidi, aby se neutápěli v digitálním světě. „Používejte technologie moudře, ale…

Přímluvy na Vzpomínku na všechny zemřelé / 2. 11. 2025

(31. 10. 2025) Sestry a bratři, věříme, že modlitba za zemřelé má smysl[1], protože Bůh je věrný a milosrdný. Obraťme se proto k němu s…

Český kněz Emil Kapaun ve válce v Koreji 1.11.1950...

Český kněz Emil Kapaun ve válce v Koreji 1.11.1950...
(31. 10. 2025) Psal se rok 1950, byl první listopad. Americký vojenský kaplan v Unsanu v Severní Koreji otec Emil Kapaun odsloužil…

Význam slova ´svatý´ prodělal řadu změn...

Význam slova ´svatý´ prodělal řadu změn...
(30. 10. 2025) Život člověka probíhá v nejrozmanitějších vzájemných vztazích. Nikdo není odkázán jen sám na sebe, každý závisí na…

Nenechme se převálcovat Halloweenem

Nenechme se převálcovat Halloweenem
(30. 10. 2025) Objevme krásu původního svátku Všech svatých a modlitby za zemřelé.

Biskup, který zmrzačil svou diecézi ve prospěch Čechů: Svatý Wolfgang

(29. 10. 2025) Svatý Wolfgang (svátek 31.10.) svou diecézi zmenšil tak, aby českým křesťanům dal českou diecézi s jejich vlastním…