Sekce: Knihovna

Wilhelm Zauner

3. Rehabilitace laika v církvi

z knihy Laici v církvi

IV. Rehabilitace laika v církvi
1. "Laici" se nedali nikdy docela zatlačit do role pasivních členů církve, kteří sami ze sebe neprojevují žádnou iniciativu. Byla hnutí, spolky, bratrstva a pod., což tvořilo jakousi protiváhu kléru.

2. Impuls k rehabilitaci však přišel zvnějšku vlivem společenského vývoje. Církev se dostala do nového napětí vůči světu procesem sekularizace, který je vyznačen hesly reformace, Francouzská revoluce, osvícenství a humanismus, a překročením hranic "křesťanského Západu". Na výzvu osvícenství a na stísnění absolutistickým státem odpověděla církev uzavíráním konkordátů a mobilizací laiků. Vytvořil se politický, kulturní a sociální katolicismus, nesený laiky, který se rozvinul ve společenskou subkulturu. Tím byla zajištěna existence církve v nepřátelsky naladěném státě, poněkud se vyrovnalo mizení společenské vážnosti a posílil se hlas církve ve střetání s nastupujícími přírodními vědami. Tím se ovšem ještě nezrušilo vnitrocírkevní napětí klérus - laici. Ještě při vyhlášení Katolické akce byli laici označeni za "prodlouženou ruku hierarchie". Byli považováni za pomocníky biskupů při prosazování jejich záměru a uvnitř církve neměli být při rozhodování.

3. Teprve po 2. světové válce se změnilo postavení církve ve společnosti tak, že se systém uzavřeného katolicismu začal uvolňovat. Koncil pak připravil půdu pro odstranění příkrého dělení na klérus a laiky a zřídil instituce, kde by se mohli laici projevovat: laickou radu a pastorační radu. Pokoncilních synodů se účastnilo mnoho laiků. Vznikaly farní rady a teologie obcí obrátila pozornost na obec jako takovou. Rostl zájem o teologii, tím překonávali svou odbornou a duchovní nekompetenci. Zřizovaly se nové církevní služby a byly svěřovány laikům. Označení "Boží lid" pomohlo znovu najít původní jednotu kléru a laiků, mužů a žen, řeholníků a řeholnic na jedné straně a "světských lidí" na druhé. Tak se ukázalo, že otázka laiků je otázka pojetí církve. Koncil mluví o základní rovnosti všech členů církve před všemi speciálními povoláními a úřady a o účasti všech pokřtěných na spásonosném poslání církve (Dekret o apoštolátu laiků 10 aj.).


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: Laici

Čtení z dnešního dne: Úterý 1. 7. 2025, Úterý 13. týdne v mezidobí

Gn 19,15-29;

Komentář k Mt 8,23-27: Chci Pána budit, pokud hrozí, že vlny ohrožují mé drahé. Modlitbou, vlastně buzením Ježíše, se stanu spoluodpovědným za jeho lodičku.

Zdroj: Nedělní liturgie

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění / Slavnost sv. Petra a Pavla, cyklus C / neděle 29. 6. 2025

(27. 6. 2025) Když byl apoštol Petr uvězněn, aby byl popraven, církevní obec se za něho naléhavě modlila k Bohu. Obraťme se…

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

(27. 6. 2025) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková

27. června 1950 byla komunisty popravena Milada Horáková
(25. 6. 2025) 27. 6. se proto připomíná Den památky obětí komunistického režimu. „Vaše děti toho budou jednou litovat, co jste…

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)
(23. 6. 2025) Početím Jana Křtitele se odstartovaly události přímo vedoucí k našemu vykoupení. Proto církev věnuje pozornost nejen…

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost

Nejsvětější srdce Ježíšovo - slavnost
(22. 6. 2025) Svátek Nejsvětějšího Srdce Ježíšova ustanovil r. 1856 Pius IX. na třetí pátek po letnicích. Co je obsahem tohoto…

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)
(21. 6. 2025) Horlivý a zbožný biskup, který žil v chudobě. Reformátor kléru. Popraven králem Jindřichem VII. 22. 6. 1535

sv. Tomáš More (22.6.)

sv. Tomáš More (22.6.)
(20. 6. 2025) Filozof, politik, humorista, mučedník... Popraven (1535) králem Jindřichem VII.