Sekce: Knihovna

Jiří Skoblík

6. kapitola, Vzájemné působení teologie a filozofie; Věda víry a požadavky filozofického rozumu

z knihy Průřez encyklikou Fides et Ratio

Dokument připomíná dva metodologické principy, pomocí kterých se utváří teologie jako věda víry: auditus fidei a intellectus fidei. První zobou ji uvádí do obsahů zjevení, pomocí druhého respektuje požadavky lidského myšlení. Přípravnou službu na auditus fidei poskytuje filozofie teologii bádáním v struktuře poznání, osobního sdělování a o různých formách a funkcích řeči. Intellectus fidei se v rámci božské pravdy zabývá jednak logickými a pojmovými strukturami výpovědí, jednak ukazuje jejich význam pro spásu.

Fundamentální, dogmatická i morální teologie si musí posloužit odpovídající filozofickou výzbrojí, poskytující všeobecně přijatelné a přesvědčivé výrazy a pojmy. Částečně je sice pravda, že by si současná teologie měla posloužit spíše jinými formami poznání, jako historií, přírodními vědami, tradičními formami moudrosti a upustit od přesvědčení o univerzální ceně filozofického dědictví, přijatého církví. Pro zdůraznění všeobecné platnosti víry je však kritická filozofická reflexe nutná, vždyť usiluje o všeobecnou platnost a rozpoznává v rozmanitých kulturách ne co si lidé myslí, ale co je pravda.

Člověk je dítě i otec kultury, s kterou je svázán. Přijmout víru nevyžaduje vzdát se své kulturní totožnosti, protože pokřtěný lid je schopen přijmout do sebe kteroukoliv kulturu. Z toho plyne, že žádná kultura nemůže být povýšena na poslední kriterium pravdivosti zjevení. Ze skutečnosti, že se evangelizace nejprve setkala s řeckou kulturou, naprosto neplyne, že by byly vyloučeny jiné cesty sbližování evangelia se světem kultury.

V současnosti je aktuální styk s kulturami orientu, zejména v Indií. Křesťané, nejen indičtí, mají za úkol přijmout z tamního duchovního odkazu prvky, slučitelné s jejich vírou, a tak ji obohatit. Přitom musí respektovat řadu kriterií: univerzalitu lidského ducha, jehož základní potřeby jsou ve všech kulturách totožné; věrnost vůči hodnotám, které církev získala inkulturací do řecko-latinského myšlení; nezaměňování legitimního nároku indického myšlení na zvláštnost a originalitu za představu, že se kulturní tradice musí opouzdřit ve své odlišnosti. Podobné platí o Číně, Japonsku a Africe.

(Různá filozofická stanoviska) V tomto úseku se dokument vrací k Tomáši Aq. se zajímavou poznámkou: když magisterium hodnotí Aquinata jako vzor teologického studia, nechce zaujmout stanovisko k filozofickým otázkám ve vlastním smyslu ani uložit souhlas k určitým pojetím, nýbrž ukázat, že Tomáš je autentickým vzorem pro každého hledače pravdy. Uměl obhajovat radikálně nové, co zjevení přineslo, aniž by ponížil typickou cestu rozumu.


Shrnutí: Pro dva metodologické principy teologie, auditus a intellectus fidei, poskytuje filozofie teologii důležitou službu.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: Víra

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Ez 47,1-2.8-9.12; Žalm Žl 46 (45), 2-3.5-6.8-9 Odp.: 5; 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Většinou je nedělní cesta do kostela zcela automatická. Jistě víme o kostele v jiné obci či městě, ale je nám poněkud cizí, není to „náš kostel“. Chrám je však mnohem více než jen shromaždiště věřících z našeho okolí. Chrám je znamením církve – společenství těch, kdo jdou za Bohem. Církev – chrám – je znamením Boží blízkosti člověku. Chrám už není místo, kde si s obavami kupujeme odpuštění a s napětím čekáme, zda bude odpuštěno (srov. chrám v pojetí starozákonního Orientu). Chrám je díky Kristově oběti místo, kde Bůh čeká na svůj lid a kam my přicházíme domů, k Bohu. Lateránská bazilika je tak především vnímána jako místo církve. Proto je zde úzká vazba na papeže, proto se zde konaly koncily. Slavíme tedy svátek církve – Božího těla, kterým je v posledku sám Kristus.

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…