Sekce: Knihovna

Isidor Baumgartner

Úvodem

z knihy Psychologie a víra - orientace a podněty k diskusi

Studie prof. Baumgartnera se zabývá oblastí, která je v cizojazyčné literatuře popsána velmi široce, u nás naopak zatím zcela nepatrně. Proto předkládáme tento pro nás dostupný překlad, i když existují práce novější, leč nepřeložené.

Studie není samozřejmě vyčerpávající, ale může podnítit přemýšlení a diskusi. Jistěže nevzbudí ve všem souhlas, nesmí se ostatně zapomenout na to, že autorem není teolog, ale psycholog a tak očím teologa bude zřejmě vždy něco scházet.

Velmi cenné jsou úvahy v kapitolách 3 a 4., zejména o vztahu k Freudovi a o náboženské psychopatologii. Problematické jsou naproti tomu kapitoly 6 a 7. V šesté kapitole autor dost nekriticky velebí hlubinně-psychologický výklad Písma, což jistě u psychologa nepřekvapí. Rovněž nekriticky se staví k Eugenu Drewermanovi, o jehož psychologicko-exegetických pracích existuje v cizojazyčné literatuře rozsáhlá a fundovaná diskuse, která zdaleka není jen přitakáním, jako u našeho autora. Je třeba ovšem připomenout, že dnes je hlubinně-psychologická metoda výkladu pojata mezi legitimní výkladové metody Písma, ovšem ne jako metoda univerzální, ale speciální (viz dokument Papežské biblické komise "Výklad Písma v církvi", český překlad vydal Zvon 1996). Ostatně v češtině je k dispozici jedna publikace přímo o tomto tématu (Anselm Grun, Hlubinně teologický výklad Písma, Křesťanská akademie, Praha 1995).

Za zcela problematickou pak lze považovat kap. 7, která je možná hlubinně-psychologicky bezchybná, ale výklad křtu dítěte, který je v ní uváděn, zcela pomíjí jak teologické, tak liturgické hledisko. Nebere v úvahu, že obřad křtu dítěte se nevytvořil samostatně, ale byl odvozen od obřadu křtu dospělého, nemohl tedy vyjadřovat to, co Baumgartner předpokládá a co tedy podle mého soudu uměle vnáší do tématu. Kromě toho symbolika křtu je teologicky rozvedena v listech sv. Pavla, zejména v listě Římanům. A tak Baumgartnerovy úvahy se k látce samé mají spíš jako fantazie, než jako výklad. Pro čtenáře je to snad dobrá ilustrace skutečnosti, že psychologie je také jen nástrojem, který, špatně použit, produkuje špatné výsledky.

P. Aleš Opatrný


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Čtení z dnešního dne: Úterý 19. 8. 2025, Úterý 20. týdne v mezidobí

Sd 6,11-24a;

Komentář k Sd 6,11-24a: Povolání Gedeona je provázeno jeho nejistotou. Ano, povolání samotným Bohem je tak velká věc, že bych se i já rád ujistil o jeho pravosti. Máme však právo nahradit víru jistotou?

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy

21.8.1968 Komunismus = ´bratrství´s kulometem u hlavy
(19. 8. 2025) 21.8.1968 vtrhly komunistické armády do tehdejšího Československa... Komunistické ideje mohou být líbivé a lákavé, ale…

Kontemplativní exercicie v tichu lesa jižních Čech

Kontemplativní exercicie v tichu lesa jižních Čech
(15. 8. 2025) Uprostřed lesa na poutním místě Lomec proběhnou 22.–30. září 2025 kontemplativní exercicie v angličtině.

Přímluvy dle aktuálního dění pro 20. neděli v mezidobí, cyklus C / 17.8. 2025

(15. 8. 2025) S pohledem upřeným na Ježíše předložme Bohu své prosby:

Svatý Maxmilián Maria Kolbe (svátek 14.8.)

Svatý Maxmilián Maria Kolbe (svátek 14.8.)
(13. 8. 2025) "Nenávist není tvůrčí síla, jenom láska je tvůrčí síla..."

15.8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie - K čemu tento svátek?

15.8. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie - K čemu tento svátek?
(13. 8. 2025) K čemu nám slouží tento svátek?

Slavnost nanebevzetí Panny Marie 15.8.

Slavnost nanebevzetí Panny Marie 15.8.
(10. 8. 2025) Nebe je otevřené, nenahání strach.

Skaut, katolík a odbojář proti nacistům: Karel HAAS z Olomouce

(8. 8. 2025) Karel HAAS se narodil Olomouci 9. srpna 1913. V mládí působil velmi aktivně ve skautingu. Poté, co vystudoval učitelský…