Navigace: Tematické texty V VelikonoceKomentáře liturgie Inspirace k prožití Zeleného čtvrtku

Inspirace k prožití Zeleného čtvrtku

Při večerní mši svaté na Zelený čtvrtek oslavujeme ustanovení eucharistie při Ježíšově poslední večeři s učedníky.  Henri Nouwen pronesl jednou  kázání o čtyřech slovesech eucharistie „Ježíš vzal chléb, požehnal jej, lámal a dával svým učedníkům.“

Vzal, přijal

Bůh nás přijal a také my se snažíme přijímat sebe samé.

Požehnal

Jsme požehnáni. Bůh nad námi vyřkl své dobré slovo. Ve křtu nad námi vyslovil: „Jsi můj milovaný syn, jsi má milovaná dcera. V tobě mám zalíbení.“

Lámal

Jsme také rozlomeni. Avšak tam, kde jsme rozlomeni, praskají krunýře, kterými jsme opevnili své srdce. Otvíráme se tím svému pravému já i svým bratřím a sestrám.

Dával

Můžeme dávat. Život je plodný pouze tehdy, dokážeme-li nejen přijímat, ale i dávat, vydávat se a odevzdávat. Kdo by však chtěl pouze dávat, ten zcela vyčerpá své síly. A naopak ten, kdo jen bere, se tím zadusí. Proto musíme hledat správnou rovnováhu mezi braním a dáváním. Dávat dokážeme pouze za předpokladu, že na nás spočívá Boží požehnání a že jsme také rozlomeni – otevřeni. Být rozlomený je součástí modlitby. Rozlámaný chléb rozdáváme dále. Sebe samé dokážeme rozdávat jedině tehdy, je-li naše srdce otevřené.

Ježíš se k nám sklání

Mše svatá na Zelený čtvrtek se vyznačuje obřadem umývání nohou. Tímto obřadem vykládá tajemství vlastní smrti na kříži. Na kříži se Ježíš sklání až do prachu, k nám lidem, aby uzdravil naše zranitelné místo, naši Achillovu patu, a aby nás očistil tam, kde se znovu a znovu špiníme, když chodíme bosky po této zemi – jak to bylo obvyklé za Ježíšovy doby.  Evangelista Jan vykládá Ježíšovu smrt jako dokonalé naplnění jeho lásky. „A protože miloval svoje, kteří byli ve světě, projevil jim lásku až do krajnosti“ (Jan 13,1).

Ježíš odkládá svrchní šat. Odkládá svou božskou důstojnost, aby se stal naším otrokem, který nám umývá nohy. Jeho smrt na kříži je činem lásky a službou. Za svého života nás očistil svým slovem (srov. Jan 15,2), nyní dovršuje naše očištění svou smrtí na kříži.

Dokázat se vyrovnat se svým utrpením

Po přijímání se však nálada bohoslužby náhle zcela mění. Zbylé proměněné hostie jsou přeneseny do kostelní krypty a z oltáře mizí veškerá výzdoba. Po celou noc se v kryptě nabízí možnost bdít v modlitbě spolu s Ježíšem. Učedníci na Olivové hoře usnuli, ale Ježíš v modlitbě zápasil, aby se nakonec odevzdal do Otcovy vůle. Ani my nechceme spát, ale bdít spolu s ním.

Modlíme se v Ježíšově přítomnosti za lidi, kteří dnes bojují o to, aby se dokázali vyrovnat se svým utrpením; za ty, kteří prožívají na pracovišti šikanu; kteří se cítí přetíženi; za ty, kteří jakkoli strádají. Modlíme se, aby si církev slavením velikonočních událostí zachovala citlivost k utrpení lidí a otevřenost vůči Ježíšovu Duchu.

Inspirace pro Zelený čtvrtek

Udělejme si ve čtvrtek v noci čas. Vydejme se třeba do kostela na noční bdění s Ježíšem a modleme se přitom na všechny úmysly, které se nám v tomto čase společné modlitby s ním vybaví. Nebo prostě vyjděme ven do noci a představme si, že i Ježíš byl v noci po poslední večeři sám se svým zápasem o Boží vůli, protože ho všichni učedníci opustili.

Můžeme si v nočním tichu položit otázku:

  • Kde mě lidé opustili?
  • Kde jsem odkázán pouze na sebe?
  • Jaká je pro mě Boží vůle?

Až se budeme snažit bdít s Ježíšem, možná se nám budou víčka klížit únavou. Tehdy mu odevzdejme svou únavu a poprosme ho, aby nám otevřel oči a my poznali, co po nás Bůh dnes žádá.


Otče, odpusť jim

Z knihy Anselm GrünOtče, odpusť jim Sedm Ježíšových slov na kříři

Člověk v posledních okamžicích života většinou neříká banality, natož Boží Syn! Právem křesťané po staletí rozjímají o posledních Ježíšových slovech na kříži, vždyť se nás hluboce dotýkají. Vlévají nám naději, že díky Ježíšovu sebedarování je možné dojít odpuštění a spásy, že se nám otevřela cesta do Boží blízkosti, a to i tváří tvář rozkladné síle hříchu a smrti. Anselm Grün nám zde nabízí vynikající pomůcku k postní duchovní obnově. Můžeme z ní čerpat po celou dobu postní, ale i jen pro víkendovou rekolekci, lze ji použít soukromě i ve společenství. 

 

Čtení z dnešního dne: Sobota

Jer 11,18-20; Jan 7,40-53

Komentář k Jan 7,40-53: Sebejistota farizeů a těch, kdo znali Zákon a vykládali jej ve svůj prospěch je dodnes nakažlivá. A to, že k Ježíšovi měla blíže „lůza, která nezná Zákon“, může být i dnes pro církev inspirující.

Zdroj: Nedělní liturgie

Husté temnoty zahalily naše životy. Dolehly na nás obavy a rozpaky

Husté temnoty zahalily naše životy. Dolehly na nás obavy a rozpaky
(27. 3. 2020) Promluva papeže Františka při mimořádné modlitbě a požehnání Urbi et Orbi v pátek 27. 3. 2020

Terezie z Avily - výročí narození

(27. 3. 2020) Svatá Terezie od Ježíše, "Terezie z Ávily" (28. 3. 1515 Ávila – 4. 10. 1582 Alba de Tormes) Nic ať tě nemate, nic ať tě…

Velikonoce - pracovní listy pro děti

(26. 3. 2020) Pracovní listy k Velikonocům - k doplnění, přečtení, vybarvení i dokreslení...

Časně ráno 25. března 1951 v zajateckém táboře v Severní Korei

(25. 3. 2020) Časně ráno 25. března 1951, na Hod Boží velikonoční, vylekal Emil Kapaun všechny ostatní zajatce. Přemluvil totiž čínské…

Zvěstování Páně (25.3.)

(24. 3. 2020) Žádný učený z nebe nespadl a z nebe nespadl ani Bůh. Bůh si zvolil svou cestu do světa prostřednictvím člověka, který se…

Spojme se tuto středu a pátek s celým světem ke společné modlitbě

(23. 3. 2020) Papež vyzval všechny křesťany, aby se ve středu 25.3.2020 ve 12:00 spojili v modlitbě Otčenáš. V pátek večer pak…

Kam se dovolat pro potěchu ducha a duše

Kam se dovolat pro potěchu ducha a duše
(20. 3. 2020) Telefonní linky pomoci Charity, ale i kontakty na kněze, terapeuty atd.

Inaugurace papeže Františka 19. 3. 2013 a svatý Josef

(18. 3. 2020) Papež František je ctitelem svatého Josefa. Pochází z farnosti sv. Josefa, v kostele sv. Josefa zaslechl osobní Boží…

Svatý Josef (svátek 19.3.)

(17. 3. 2020) Svatý Josef je světec, o kterém se mnoho nemluví, ačkoli jeho role v životě Ježíše Krista je naprosto zásadní. Anebo se…

Varování před sektou Shincheonji

Jde o nové náboženské hnutí z Jižní Koreje. Církve po celém světě proti němu varují.

Důvodem je sektářská povaha, manipulativní praktiky, snahu o utajování, zásadní odklon od křesťanského učení apod.

Její členové zpravidla postupně opouštějí rodiny a omezují veškeré kontakty s vnějším světem.

Více informací:

www.scjinfo.cz