Křesťanská naděje není stav mysli ani optimismus. Křesťanská naděje dozrává ve vzpomínce na Boží věrnost a - archív citátů

Sekce: Knihovna

Jiří Skoblík

16. Vdovino poselství

z knihy Morálka v křesťanské praxi

Jedná se o vdovu s „haléřem“ (Mk 12,43n). V době proslulé hledáním sponzorů pro církevní aktivity je její počínání velmi nečasové. V scéně evangelia však hraje pozitivní roli. V čem je její poselství?

Evangelium neříká, že vdova jednala moudře. Jednat moudře zahrnuje přiměřenou péči o vlastní existenci. Při pohledu na čin vdovy se na jazyk dere slovo příživnice a spoléhala-li na výtěžek žebroty, sotva by tím dnes sklidila sympatie. Koncil o tom nepochyboval a zamítl faktické mendikanty mezi řeholníky.

Evangelium také neříká, že vdova jednala příkladně. Jidáš spravoval pokladnu dvanácti (Jan 12,6) a Ježíšovu družinu dotovaly bohaté ženy. (Lk 8,3) Dnes se církevní instituce snaží peníze získávat, nikoliv na doraz vydávat. Kongeniální s vdovou by však byl sv. František, vracející otci své šaty.

V čem je tedy vdovino poselství? Evangelium sice nepoznamenává, že jednala moudře nebo příkladně, ale srovnává výši příspěvků u boháčů s významem příspěvku u vdovy a klade důraz na druhé hledisko. Mezi příspěvky je nebetyčný rozdíl, samozřejmě v prospěch vdovy. Vdovino poselství nespočívá v povzbuzení k naprosté chudobě ani naprosté důvěře. Tím, že páše jakousi ekonomickou sebevraždu, promlouvá do duchovního života o radikální vydanosti, na kterou musí bohužel většina - kdo by nemusel? - odpovědět spirituální nostalgií.

Apokalypsa vytýká efezské obci ztrátu první lásky (Zj 2,4). Zkušenost duchovního života ví o smutku, který přepadne při myšlence na jeho zprůměrnění, zatímco zpočátku byl veden s bezohledností, která příliš nebolela. Tato fáze pominula a člověk dostal rozum, který ho konejší: nic se nesmí přehánět. Snad přinesou tato slova klid, ale prchavá stopa stesku po něčem, co bylo bohatýrské a zplanělo, přece zůstane.

Radikální vydanost může ošálit. O jansenistických řeholnicích se říkalo, že jsou čisté jako anděl, ale pyšné jako ďábel. Pohrdání „nízkými“ oslazuje obtížné odříkání. Kdyby se byla vdova dívala se zadostiučiněním na pytlíky nadbytečných peněz, házených okázale do chrámové pokladnice, srovnávala je pyšně s tím, co do pokladnice sama házela jako pojistku nejzazší nouze a utěšovala se svou vydaností, „už vzala svou odměnu“ (srov. Mt 6,5c).

Mohla se utěšovat také jiným způsobem. Dám Bohu všechno a On mi to stonásobně vrátí. Snad už teď čeká za rohem jeho posel, aby mi vynahradil, čeho jsem se vzdala. Takový postoj vypadá zbožně, zbožný také skutečně může být, vždyť zahrnuje hlubokou důvěru v lásku. Možná, že však nepřekročí mantinely směnné spravedlnosti. Z hlediska radikální bohopocty by vdova i v tom případě „už vzala svou odměnu“.

Teprve třetí způsob je grandiózní. Dám Bohu všechno. Možná, že si to vezme a nic za to nedá. I tehdy však zasluhuje jeho majestát nejvyšší pocty, v mém případě pomocí posledních prostředků, které mám k dispozici. Podobná situace je v Getsemanech. Je myšlenka na dvanáct legií andělů Ježíšem od počátku zamítnuta jako absurdní? (Mt 26,53) Řekne ne jak já chci, ale jak ty chceš, (Mt 26,39b) i když doplní proč jsi mne opustil? (Mt 27,46b) Nyní se o radikální vydanosti mluvit dá, ovšem ta je nesmírně těžká.

Co by měl poradit duchovní rádce duši, která po takové vydanosti touží? V žádném případě by jí její touhu neměl vymlouvat. Snižovat laťku, kterou si druhý nastaví na určitou výšku lze teprve tehdy, když je zřejmé, že byla umístěna neprozíravě. Protože rubem duchovní ambice je ztřeštěnost a té je třeba energicky čelit, měl by rádce doporučit zásadu krůčků, ne běhu, který by záhy vyčerpal. Opravdovost se s krůčky smíří a zkrotí přirozenost, bouřící se nad pomalostí povoleného tempa. Pak už je třeba jen jednoho. Vytrvalosti jako věci „ducha“, ne „těla“ (srov. Lk 21,19). Proto je vzácná, vždyť funguje i tehdy, když vzal za své elán, vzruch, náruživost.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Čtení z dnešního dne: Čtvrtek 18. 9. 2025, Čtvrtek 24. týdne v mezidobí

1 Tim 4,12-16 ;

Komentář k Lk 7,36-50: Kéž chci být v roli oné milující ženy. Vždyť nevím, jak jsou na tom druzí, ale vím, co všechno odpustil Pán mně. Tolikrát jsem přijal svátost smíření!

Zdroj: Nedělní liturgie

Pedagogické centrum v Praze hledná novou kolegyni či nového kolegu: Připravuje programy pro školy a realizuje tyto programy v kostelech, objektech škol a na dalších vhodných místech. Více zde 

Jak se stavět k odpadlíkům od církve? (Svatí Kornélius a Cyprián, svátek 17.9.)

(16. 9. 2025) Když v roce 251 pominulo pronásledování křesťanů, mnozí z těch, kteří předtím ze strachu od víry odpadli, se chtěli do…

Adolf Kajpr - teolog, který nebyl odtažený od každodenních problémů

Adolf Kajpr - teolog, který nebyl odtažený od každodenních problémů
(16. 9. 2025) Adolf Kajpr (5. 7. 1902, Hředle na Kladensku – 17. 9. 1959, komunistická věznice Leopoldov)

Jsem šťastný ve své vězeňské cele: František Xaver Nguyen Van Thuan † 16. září 2002

Jsem šťastný ve své vězeňské cele: František Xaver Nguyen Van Thuan † 16. září 2002
(16. 9. 2025) Vietnamský biskup a později kardinál, dlouholetý politický vězeň komunistického režimu ve Vietnamu byl…

Kurz sv. Pavla 2025 – 2026

Kurz sv. Pavla 2025 – 2026
(15. 9. 2025) Kurz pro laiky, ženy i muže, kteří se chtějí zapojit do pastorace ve farnosti i jinde. 

Svatá Ludmila (svátek 16.9.)

Svatá Ludmila (svátek 16.9.)
(15. 9. 2025) Sv. Ludmila, mučednice; stručný životopis 

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi

Kněz, kterého zastřelila sicilská mafie - Padre Giuseppe Puglisi
(14. 9. 2025) 15. září 1993 byl sicilskou mafií zavražděn kněz Giuseppe Puglisi. Padre Giuseppe Puglisi se pokusil se o nemožné…

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)

Panna Maria Sedmibolestná (15.9.)
(14. 9. 2025) Připomínka bolestných události, která Maria prožila a protrpěla ve spojení se svým Synem.