Jestliže mě miluješ, nemysli na svou pastvu Co znamená Ježíšovo trojí: „Miluješ mě?“ - archív citátů

Sekce: Knihovna

Jiří Skoblík

03. Několik zdvořilých poznámek k blížícímu se registrovanému partnerství

z knihy Morálka v křesťanské praxi

Úspěšné jednání vlády o tzv. registrovaném partnerství jistě v těchto dnech zvýší pozornost veřejnosti vůči této delikátní otázce. Člověk, dotazující se katolické církve na tuto otázku už předem ví, co uslyší; překvapit ho může nanejvýš způsob odpovědi, nikoliv její obsah. Je opravdu zapotřebí sáhnout k zákopové válce, doprovázené pochopitelnou, ale nežádoucí nevraživostí?

Církev v hlavě i údech, to znamená jako vedení i členská základna, nemá za úkol předkládat s pyšnou suverenitou hotové klasifikace uvažovaného jednání, nýbrž vydávat svědectví o svém hledání, neúnavném hledání lidského optima také v tak důležité otázce lidské existence, jakou je bezesporu navazování hovoru mezi člověkem a člověkem jejich těly. Ví, že sotva může počítat v široširé veřejnosti s tím, že se dočká porozumění se závěry, ke kterým dospěla. Bylo by však pro ni velkým úspěchem, kdyby v pomyslném rozhovoru pozorovala náznak pochopení, i když je protějšku naprosto jasné, že její stanovisko je zcela jiné než stanovisko vlastní. Porozumět znamená přiblížit se, ještě více jako člověk než jako myslitel.

Před půl rokem byl v Římě vydán dokument o rodině, manželství a fakticky existujících soužitích, v kterém se církev zčásti vyjadřuje také k uvedenému tématu. Fakticky existující soužití vymezuje jako soužití pohlavního typu bez manželství. Manželství popisuje jako spojení muže a ženy v úplnosti jejich bytí. Všechny formy fakticky existujících soužití, kam patří nejen spojení heterosexuální, ale i gay a lesbické, tedy považuje za soužití s redukcí lidských možností obou účastníků.

Proč myslí, že toto může říkat? Protože v antropologické optice, kterou si z profánního i duchovního materiálu vytvořila, vidí, že na všech formách fakticky existujících soužití vázne dvojí deficit: v heterosexuálně i gay-les orientovaném soužití deficit právní nedostatkem závazku, kterým smluvní strany nedisponují, v gay-les orientaci navíc deficit biologický, protože i když se zázrak sexuality nevyčerpává v reprodukční motivaci, neměl by ji úplně vyloučit. Deficit právní se samozřejmě týká nejen faktických soužití, ale také manželství, otevřených rozvodové epidemii.

Lék pro žádoucí ocenění manželství v současné společnosti spatřuje dokument vedle rodinné výchovy a změně mediální kultury v prozíravé tvorbě legislativy. Pro politickou diskusi o registrovaném partnerství jsou významné zejména pasáže textu, v kterých se soudí, že v současných demokratických společnostech nesmí veřejná moc institucionalizovat FES analogicky k manželství. Původní povaha manželství absolutním a rozhodným způsobem předchází a převyšuje svrchovanou moc státu. Klidný pohled oproštěný od svévole, pokračuje dokument, vede k tomu, aby se uvnitř jednotlivých politických seskupení velmi vážně uvažovalo o zásadních odlišnostech mezi životodárným a nezbytným přínosem ke společnému dobru, jaký skýtá na jedné straně manželství, na druhé straně FES. Argumentace nediskriminovat taková spojení sebou nese skutečnou diskriminaci rodiny založené na manželství, vyvozuje text.

V závěrečné partii se dokument obrací na legislativní aktivitu katolíků, protože legislativa významným způsobem spoluvytváří étos příslušného národa. Proto považuje za nesmírně důležité bojovat proti pokušení k lhostejnosti v politických a zákonodárných kruzích a naléhat na nezbytnost veřejně vydávat svědectví o důstojnosti lidské osoby. To co je politicky možné, nesmí odhlížet od základních pravd o lidské osobě.

Je jasné, že tyto představy jsou pro převážnou část dnešní společnosti nejen velmi náročné, snad i absurdní, ale na začátku článku bylo řečeno, že se jedná o antropologickou optiku, která usiluje o postřehnutí lidského optima. Nemalou překážku nadějné diskuse vidím vtom, že i když jedna i druhá strana operuje jak v terénu zkušenosti, tak v terénu úvahy, psychologicky platí, že těžiště církevního stanoviska je spíše na půdě úvahy, těžiště oponenta na půdě zkušenosti. Není sporu o tom, že zkušenost je lidmi v průměru rychleji vstřebávána než úvaha.

Katolická církev, bude-li na svůj názor dotázána, nemůže udělat v hlavě i údech nic lepšího, než předložit své stanovisko nevzrušeně vůči opozici a bez iluzí vůči jejím sympatiím, co možná dobře argumentačně zajištěné a nezávislé na náboženské terminologii i představách. To neznamená pustit se s druhým do křížku, ale nabídnout mu na cestě porozumění jeden, dva kroky. Vždyť člověk nesmí být vystaven afektivní agresi, která zablokuje jakýkoliv skutečný dialog.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Související texty k tématu:

Manželství
Manželství tematické texty na webu pastorace.cz
Manželství, partnerství v rejstříku webu pastorace.cz
Manželství, partnerství v katalogu webu vira.cz
Manželství, partnerství v rejstříku webu vira.cz
- www.manzelstvi.cz - web o manželství a rodině
Manželství na webu iencyklopedie.cz 
- Dostupná literatura k tématu: manželství

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Job 38,1.8-11; Žalm Žl 107,23-24.25-26.28-29.30-31; 2 Kor 5,14-17
Mk 4,35-41

„Proč se bojíte?“, říká Ježíš vyděšeným učedníkům. A není divu, ve tmě se jejich loď potápěla pod náporem vichřice. Není snadné uvěřit, že Ježíš má moc utišit bouři, že je spolehlivým Mistrem, pevným bodem vesmíru, před kterým i zlo musí padnout na kolena. Je obtížné tomu uprostřed divokého světa věřit, ale lze si to ověřit! Buď vlastní zkušeností, pokud se zkusíme o víru skutečně opřít, z dějin, anebo ze svědectví jiných lidí. Stálo by za to slyšet jiné křesťany z našeho společenství, kteří se o Boha opřeli a zažili to, co učedníci: moře zmlklo a nastalo úplné ticho. Zkusme si sami vzpomenout, kdy se Bůh v našem životě o nás postaral?

Zdroj: Nedělní liturgie

Papež: Církev je otevřená všem, ale homosexuální svazky nemůže žehnat

(23. 6. 2024) V rozhovoru pro americkou televizní stanici Cbs František znovu zdůrazňuje otevřenost církve "všem, každému" a…

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)

Narození Jana Křtitele (svátek 24. 6.)
(23. 6. 2024) Početím Jana Křtitele se odstartovaly události přímo vedoucí k našemu vykoupení. Proto církev věnuje pozornost nejen…

MANŽELSKÁ SETKÁNÍ - Letní kurzy v roce 2024

MANŽELSKÁ SETKÁNÍ - Letní kurzy v roce 2024
(22. 6. 2024) Kurzy zaměřené na obnovu a prohloubení vztahů mezi manžely a v rodině s názvem ´Manželská setkání´…

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)

Sv. Jan Fisher (svátek 22.6.)
(21. 6. 2024) Horlivý a zbožný biskup, který žil v chudobě. Reformátor kléru. Popraven králem Jindřichem VII. 22. 6. 1535

sv. Tomáš More (22.6.)

(20. 6. 2024) Filozof, politik, humorista, mučedník... Popraven (1535) králem Jindřichem VII. 

Patron lidí závislých na alkoholu - Matt Talbot (19.6.)

Patron lidí závislých na alkoholu - Matt Talbot (19.6.)
(18. 6. 2024) Matt se narodil 2. 5. 1856 v Dublinu v Irsku. Všichni muži v rodině pili tak, že se…

Pouť důvěry Taizé - 47. Silvestrovské setkání evropských mladých dospělých

Pouť důvěry Taizé -  47. Silvestrovské setkání evropských mladých dospělých
(16. 6. 2024) Estonské hlavní město Tallinn bude hostit příští evropské setkání mládeže Taizé ve dnech 28.12.2024-1.01.2025.