Dříve než vstoupíš do zaslíbené země, musíš přejít přes Rudé moře a poušť. (Don Bosco) - archív citátů

Sekce: Knihovna

Jiří Skoblík

03. Několik zdvořilých poznámek k blížícímu se registrovanému partnerství

z knihy Morálka v křesťanské praxi

Úspěšné jednání vlády o tzv. registrovaném partnerství jistě v těchto dnech zvýší pozornost veřejnosti vůči této delikátní otázce. Člověk, dotazující se katolické církve na tuto otázku už předem ví, co uslyší; překvapit ho může nanejvýš způsob odpovědi, nikoliv její obsah. Je opravdu zapotřebí sáhnout k zákopové válce, doprovázené pochopitelnou, ale nežádoucí nevraživostí?

Církev v hlavě i údech, to znamená jako vedení i členská základna, nemá za úkol předkládat s pyšnou suverenitou hotové klasifikace uvažovaného jednání, nýbrž vydávat svědectví o svém hledání, neúnavném hledání lidského optima také v tak důležité otázce lidské existence, jakou je bezesporu navazování hovoru mezi člověkem a člověkem jejich těly. Ví, že sotva může počítat v široširé veřejnosti s tím, že se dočká porozumění se závěry, ke kterým dospěla. Bylo by však pro ni velkým úspěchem, kdyby v pomyslném rozhovoru pozorovala náznak pochopení, i když je protějšku naprosto jasné, že její stanovisko je zcela jiné než stanovisko vlastní. Porozumět znamená přiblížit se, ještě více jako člověk než jako myslitel.

Před půl rokem byl v Římě vydán dokument o rodině, manželství a fakticky existujících soužitích, v kterém se církev zčásti vyjadřuje také k uvedenému tématu. Fakticky existující soužití vymezuje jako soužití pohlavního typu bez manželství. Manželství popisuje jako spojení muže a ženy v úplnosti jejich bytí. Všechny formy fakticky existujících soužití, kam patří nejen spojení heterosexuální, ale i gay a lesbické, tedy považuje za soužití s redukcí lidských možností obou účastníků.

Proč myslí, že toto může říkat? Protože v antropologické optice, kterou si z profánního i duchovního materiálu vytvořila, vidí, že na všech formách fakticky existujících soužití vázne dvojí deficit: v heterosexuálně i gay-les orientovaném soužití deficit právní nedostatkem závazku, kterým smluvní strany nedisponují, v gay-les orientaci navíc deficit biologický, protože i když se zázrak sexuality nevyčerpává v reprodukční motivaci, neměl by ji úplně vyloučit. Deficit právní se samozřejmě týká nejen faktických soužití, ale také manželství, otevřených rozvodové epidemii.

Lék pro žádoucí ocenění manželství v současné společnosti spatřuje dokument vedle rodinné výchovy a změně mediální kultury v prozíravé tvorbě legislativy. Pro politickou diskusi o registrovaném partnerství jsou významné zejména pasáže textu, v kterých se soudí, že v současných demokratických společnostech nesmí veřejná moc institucionalizovat FES analogicky k manželství. Původní povaha manželství absolutním a rozhodným způsobem předchází a převyšuje svrchovanou moc státu. Klidný pohled oproštěný od svévole, pokračuje dokument, vede k tomu, aby se uvnitř jednotlivých politických seskupení velmi vážně uvažovalo o zásadních odlišnostech mezi životodárným a nezbytným přínosem ke společnému dobru, jaký skýtá na jedné straně manželství, na druhé straně FES. Argumentace nediskriminovat taková spojení sebou nese skutečnou diskriminaci rodiny založené na manželství, vyvozuje text.

V závěrečné partii se dokument obrací na legislativní aktivitu katolíků, protože legislativa významným způsobem spoluvytváří étos příslušného národa. Proto považuje za nesmírně důležité bojovat proti pokušení k lhostejnosti v politických a zákonodárných kruzích a naléhat na nezbytnost veřejně vydávat svědectví o důstojnosti lidské osoby. To co je politicky možné, nesmí odhlížet od základních pravd o lidské osobě.

Je jasné, že tyto představy jsou pro převážnou část dnešní společnosti nejen velmi náročné, snad i absurdní, ale na začátku článku bylo řečeno, že se jedná o antropologickou optiku, která usiluje o postřehnutí lidského optima. Nemalou překážku nadějné diskuse vidím vtom, že i když jedna i druhá strana operuje jak v terénu zkušenosti, tak v terénu úvahy, psychologicky platí, že těžiště církevního stanoviska je spíše na půdě úvahy, těžiště oponenta na půdě zkušenosti. Není sporu o tom, že zkušenost je lidmi v průměru rychleji vstřebávána než úvaha.

Katolická církev, bude-li na svůj názor dotázána, nemůže udělat v hlavě i údech nic lepšího, než předložit své stanovisko nevzrušeně vůči opozici a bez iluzí vůči jejím sympatiím, co možná dobře argumentačně zajištěné a nezávislé na náboženské terminologii i představách. To neznamená pustit se s druhým do křížku, ale nabídnout mu na cestě porozumění jeden, dva kroky. Vždyť člověk nesmí být vystaven afektivní agresi, která zablokuje jakýkoliv skutečný dialog.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Související texty k tématu:

Manželství
Manželství tematické texty na webu pastorace.cz
Manželství, partnerství v rejstříku webu pastorace.cz
Manželství, partnerství v katalogu webu vira.cz
Manželství, partnerství v rejstříku webu vira.cz
- www.manzelstvi.cz - web o manželství a rodině
Manželství na webu iencyklopedie.cz 
- Dostupná literatura k tématu: manželství

Čtení z dnešního dne: Středa Středa Svatého týdne

Iz 50,4-9a; Mt 26,14-25

Komentář k Mt 26,14-25: Chci s Pánem stolovat a slavit eucharistii ve věrnosti a s takovou láskou, která nahradí zrady a lhostejnost mnohých.

Zdroj: Nedělní liturgie

Maria pod křížem nevolá: Sestup z kříže, zachraň sebe i mne!

Maria pod křížem nevolá: Sestup z kříže, zachraň sebe i mne!
(8. 4. 2020) Maria je Matkou naděje. Stejně jako Abraham, také ona doufá, proti vší naději. (maria.cz)

Zelený čtvrtek

(7. 4. 2020) Význam a obsah Zeleného čtvrtku. Proč je zelený?

Křížová cesta - omalovánka (nejen! pro děti)

Křížová cesta - omalovánka (nejen! pro děti)
(6. 4. 2020) Podle Marko Rupnika a umělců Centra Aletti v Římě

Velikonoce

Velikonoce
(6. 4. 2020) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční noc (vigilie), příběh Velikonoc.

Kdo mi pokřtí miminko v době pandemie?

(1. 4. 2020) Křest dětí lze snadno odložit. Lze však dobře pochopit strach maminky o život právě narozeného dítěte a její touhu po…

Jak žít všední život v karanténě?

(1. 4. 2020) Jak bychom měli toto období karantény nejlépe prožívat? Poraďte prosím.

Jak si udržet svou víru, když se s ostatními nevidím?

(1. 4. 2020) Jak žít svou víru, když si s ostatními věřícími nemůžu být nablízku? Vždyť na společném slavení liturgie stojí identita…

Je současná pandemie výzvou?!

(1. 4. 2020) Mnohdy slyšíme, že nynější koronakrize je i výzva. Jakou výzvou by mohla být pro nás křesťany? 

Náhražky eucharistie a zpovědi?

(1. 4. 2020) Nemůžu nyní v karanténě přistupovat ke svátostem. Musím se vzdát mše svaté – eucharistie, ale i zpovědi. Lze…

Varování před sektou Shincheonji

Jde o nové náboženské hnutí z Jižní Koreje. Církve po celém světě proti němu varují.

Důvodem je sektářská povaha, manipulativní praktiky, snahu o utajování, zásadní odklon od křesťanského učení apod.

Její členové zpravidla postupně opouštějí rodiny a omezují veškeré kontakty s vnějším světem.

Více informací:

www.scjinfo.cz