Lidské srdce stále hledá pravdu,  která by nasytila a ukojila jeho touhu po štěstí.  - archív citátů

Sekce: Knihovna

papež František

VI. V Kristu se naplňuje naše snubní povolání

O přikázáních

z knihy Desatero - cyklus katechezí papeže Františka , vydal(o): Radio Vaticana

Dnes bych chtěl dokončit katechezi o šestém přikázání Desatera – „Nesesmilníš“ – a podtrhnout, že věrná Kristova láska osvěcuje prožívání krásy lidských citů. Naše citová dimenze je totiž povolána k lásce, projevující se věrností, vlídností a slitováním. Toto je velice důležité, že totiž láska se projevuje věrností, vlídností a slitováním.

Netřeba ovšem opomíjet, že se toto přikázání vztahuje výslovně k manželské věrnosti, a proto je dobré zamyslet se hlouběji nad jeho snubním významem.

Dnešní úryvek z Písma, z listu svatého Pavla je revoluční. Myšlenka, že manžel má mít svoji manželku rád jako Kristus miluje církev je v rámci tehdejší antropologie revoluční. Představuje možná to nejrevolučnější, co bylo o manželství v kontextu lásky řečeno. Můžeme se ptát, komu je toto přikázání věrnosti určeno? Pouze manželům? Ve skutečnosti je pro všechny, je to otcovské Slovo Boha adresované každému muži a ženě.

Připomeňme, že cesta lidského zrání je cestou lásky a vede od přijímání péče ke schopnosti prokazovat péči, od přijímání života ke schopnosti předávat život. Stát se dospělými muži a ženami znamená naučit se žít snubní a rodičovské vlohy, které se projevují v různých životních situacích jako schopnost vzít na sebe břímě někoho druhého a mít jej rád bez dvojakosti. Jde tedy o globální schopnost člověka, který dovede přijmout realitu a umí navázat hluboký vztah s druhými.

Kdo je tedy cizoložník, smilník a nevěrník? Je to nezralý člověk, který si ponechává svůj život a interpretuje situace na základě vlastního blahobytu a uspokojení. K manželství proto nestačí mít svatbu! Je zapotřebí vydat se cestou od já k my. Od sólového přemýšlení k přemýšlení ve dvou, od života osamoceného k životu ve dvou. Je to krásná cesta, krásná. Dokážeme-li se zbavovat sebestřednosti, pak se každý čin stává snubním: pracujeme, mluvíme, rozhodujeme a setkáváme se s druhými v postoji vlídnosti a obětavosti.

Můžeme tuto perspektivu rozšířit a říci, že každé křesťanské povolání je v tomto smyslu snubní. Kněžství proto, že je v Kristu a v církvi služebným povoláním ve vztahu ke společenství, a to s veškerou sympatií, konkrétní péčí a moudrostí, jež dává Pán. Církev nepotřebuje aspiranty na roli kněžství - ti nejsou k ničemu a lépe je, zůstanou-li doma - avšak potřebuje  muže, jejichž srdce se dotknul Duch svatý bezvýhradnou láskou ke Kristově Nevěstě. V kněžství se prokazuje láska Božímu lidu zcela otcovsky a laskavě, silou ženicha a otce. Tak také zasvěcené panenství/panictví v Kristu prožívá věrně a radostně snubní a plodný vztah mateřství a otcovství.

Opakuji: každé křesťanské povolání je snubní, protože je plodem svazku lásky, v níž jsme všichni znovuzrozeni, svazku lásky s Kristem, jak připomněl úryvek ze svatého Pavla přečtený v úvodu. Na základě Jeho věrnosti, Jeho laskavosti, Jeho velkodušnosti s vírou hledíme na manželství a na každé povolání a chápeme tak plný smysl sexuality.

Lidské stvoření – ve své nerozlučné jednotě ducha i těla a ve své mužsko-ženské polaritě - je velmi dobré a předurčené k prokazování a přijímání lásky. Lidské tělo není nástroj rozkoše, nýbrž místo našeho povolání k lásce, a v autentické lásce není místo pro smilstvo a jeho povrchnost. Muži a ženy zasluhují více!

Šesté přikázání „Nesesmilníš“, byť v negativní formě, nás tedy orientuje k našemu původnímu povolání, to znamená k plné a věrné snubní lásce, kterou nám zjevil a daroval Ježíš Kristus (srov. Řím 12,1).


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Témata: desatero

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Iz 11,1-10; Žalm ŽL 72,1-2.7-8.12-13.17; Řím 15,4-9
Mt 3,1-12

Třebaže slova evangelia, zvláště ta o změně života, obrácení, jsou výzvou a nezní nám příliš lákavě, jejich autorem je ten, kdo nás stvořil. A stvořil nás ke štěstí, pro společenství se sebou samým. Jeho slova jsou nám tedy vodítkem, jak takového cíle dosáhnout. Nejen to. Jan Křtitel sám hlásal slova Ježíšova: „Obraťte se, neboť se přiblížilo nebeské království“ (Mt 3,1) a žil je. Abychom stejná slova mohli hlásat i my, a k tomu jsme jako křesťané povoláni, je nezbytné přijmout je za svá. S těmi slovy přijímáme i jejich autora. Zdá se to nemožné? Snad. Asi jako je nemožné, aby ze suchého pařezu vyrazila svěží ratolest.

Zdroj: Nedělní liturgie

Andělský strom - sbírka na podporu dětí vězňů

(6. 12. 2025) Kupte dárek, zapojte se do balení nebo  přispějte ve sbírce dětem vězňů. 

Svatý Mikuláš - materiály pro děti

Svatý Mikuláš - materiály pro děti
(5. 12. 2025) Podklady pro práci s dětmi: vyprávění s obrázky / katecheze / rébusy, luštěnky, bludiště / omalovánky / vyrábění,…

Přímluvy na 2. neděli adventní, cyklus A / 7. 12. 2025

(5. 12. 2025) Bůh slibuje příchod Spasitele.[1] Otevřeme mu svá srdce a pozvěme ho do míst ve světě i v našich životech, která…

Mikuláš (6.12.)

Mikuláš (6.12.)
(5. 12. 2025) Mikulášova velikost byla v jeho každodenní dobrotě a laskavosti. (Benedikt XVI.)

Obklopen příslušníky STB žehnal městu Vodňany: P. Tomáš Beránek

Obklopen příslušníky STB žehnal městu Vodňany: P. Tomáš Beránek
(2. 12. 2025) Aktivní a oblíbený kněz P. Beránek († 3. prosince 1954, Brno, vězeňská nemocnice) zasadil na Vodňansku…

František Xaverský 3.12.

(1. 12. 2025) Světácký mladý muž v Paříži – pak misionář. V šestačtyřiceti letech zemřel u bran Číny...

Tip na film: Od herečky k řeholnici - Všechno, nebo nic - Sestra Clare Crockett

Tip na film: Od herečky k řeholnici - Všechno, nebo nic - Sestra Clare Crockett
(1. 12. 2025) Příběh ženy, která vyměnila světla diskoték za řeholní roucho.