Tichý Radek | Sekce: Kázání

Období během roku (cyklus A)
16. nvlm A / současné světové i osobní problémy nemáme vidět jen očima tohoto světa / Řím 8,26-27

Bůh se spojuje s tímto světem, naříká s ním, aby se tento nářek postupně mohl proměnit v píseň chvály a oslavy.

Body a poznámky ke kázání na Řím 8,26-27

 

Řím 8,26-27

Duch se za nás přimlouvá vzdechy, které nelze vyjádřit.
Bratři! Duch nám přichází na pomoc v naší slabosti. Vždyť ani nevíme, oč se máme vlastně modlit. A tu sám Duch se za nás přimlouvá vzdechy, které nelze vyjádřit, a (Bůh), který zkoumá srdce, ví, co Duch žádá, a že jeho přímluva za křesťany je ve shodě s Boží vůlí.

 

Celé tvorstvo zároveň sténá a spolu trpí až doposud. I my...

Abychom dnešnímu úryvku porozuměli, musíme se podívat o pár veršů dříve, kde Pavel píše: Celé tvorstvo nedočkavě čeká, až se Boží synové zjeví ve slávě. Víme přece, že celé tvorstvo zároveň sténá a spolu trpí až doposud. I my, ačkoliv už máme první dary Ducha, i my sami uvnitř naříkáme a očekáváme své přijetí za syny, vykoupení našeho těla

  • Tohle je celkový Pavlův pohled na situaci světa:
    • Prvotnímu hřích člověka zasáhl nejen všechny lidi, ale celý svět, celé stvoření.
  • A Pavel popisuje jakoby ve třech úrovních současnou situaci.
    • První úroveň je úroveň základního stvoření
    • Druhá úroveň je úroveň člověka, který přijal Boha
    • A třetí úroveň je úroveň Boží.

 

  • Nejnižší úroveň, stvoření, galaxie hvězd, kolonie prvoků, klokánci v kapsách svých matek – všechno je poškozeno hříchem člověka, to znamená jeho pýchou a postojem, že si vystačí bez Boha. A celý svět, jak říká Pavel, sténá a volá, touží po nápravě, po prvotní harmonii, kterou zamýšlel Bůh.
  • Papež František ve svém loňském (2022) poselství ke Světovému dni modliteb za péči o stvoření říká:

Ze světa se line na jedné straně tichý chvalozpěv na Pána a Stvořitele, který si přál, abychom žili ve společenství ve „velké katedrále stvoření“; na druhé straně je to sborový „hořký výkřik, který si stěžuje na naše špatné lidské zacházení“.

 

Co na to Bůh?

  • Na úrovni Boží:
    • Bůh přichází do tohoto světa, není mu lhostejný, nezůstává se na něj jen tak dívat.
    • A jestliže svět sténá a naříká, co udělá Bůh?
    • To jsme slyšeli dnes: „Duch se za modlí vzdechy, které nelze vyjádřit. Duch Boží také sténá a naříká jako celé stvoření.
    • Bůh má soucit se svým stvořením a solidárně se připojuje ke světu v jeho trápení zaviněné hříchem.

 

  • A mezi úrovní světa a úrovní Boží je střední úroveň, Božích Synů, tvorů, kteří byli zbožštěni, protože přijali Ježíše, byli pokřtěni, dostali dar Ducha svatého.
    • V nich už začíná obnova světa:
    • už mají dary Ducha svatého, už jsou radostnými Božími dětmi a nikoli pyšnými osobami, které ničí ostatní.
    • A i oni, píše Pavel,
    • přesto nebo právě proto se připojují ke  sténání světa.
    • Tohle je o čem mluví apoštol Pavel v tom, co jsme slyšeli: že nevíme jak a za co se modlit.
    • Nemluví o tom, že nám modlitba někdy nejde, že se musíme cvičit ve vytrvalosti.
    • Ale o tom, že i my jsme součástí celku stvoření a prožíváme ničivé následky svého hříchu i hříchu druhých, zmatek ze společnosti, zmatek z politiky, zmatek z ekologie, netušíme, co je vlastně dobře.

 

Co si z toho, co Pavel popisuje, vzít:

  • Za prvé že současné světové politické, válečné, ekologické problémy nemáme vidět jen očima tohoto světa, ale očima víry jako důsledek rozpadu světa na základě lidského hříchu, z nichž nás zachrání jen Bůh a on už tuto záchranu začal.
  • Za druhé žasnout nad Bohem, který se svým Duchem spojuje s tímto světem, naříká s ním, aby se tento nářek postupně mohl proměnit v píseň chvály a oslavy.
  • A naději, že i když ještě jsme slabí, nejistí, zmatení, jsme už opravdu díky víře a díky svátostem Božími dětmi, máme Božího Ducha, a obnova světa přichází skrze naši víru a skrze naše jednání, pokud je vedené Duchem Božím, to znamená pokud je láskyplné.

 redakčně upraveno

Související texty k tématu:

Utrpení

  • Lze v utrpení nalézt smysl? Ježíš žádnému člověku utrpení nedoporučuje, naopak, nemocné a všelijak trpící od utrpení osvobozuje. Sám ale trpí. Jak to chápat? A co znamená tzv. sebeobětování?
  • Smrt a vzkříšení Páně Chceme-li porozumět utrpení v našem vlastním životě, a chceme-li získat křesťanský pohled na utrpení, pak není možné dívat se jen na ukřižování, bez návaznosti vzkříšení. 
  • Svůj kříž neneseš sám! Ježíš se svým křížem kráčí po našich cestách a bere na sebe naše obavy, naše problémy, naše  utrpení,  i ta nejhlubší.
  • Utrpení nás mnohdy téměř zadusí Utrpení velmi často zabuší na dveře našeho srdce dost neomaleně. 
  • Bolest doháněla papeže Františka k šílenství... Jorge Bergoglio jako mladý onemocněl a ocitl se na prahu smrti. Začalo to v srpnu 1957 rozsáhlým zánětem pohrudnice, který odolával antibiotikům. Jorge se téměř nedokázal nadechnout...
  • Bože, že já blbec nejsem normální člověk! Cítil jsem hněv a zklamání z Boha, protože jsem si myslel, že mě opouští. Bylo to nesnesitelné a nevěděl jsem, jak dlouho to potrvá.
  • Již řadu let mě trápí časté bolesti vnitřností (Řehoř Veliký) Již řadu let mě trápí časté bolesti vnitřností. Bez přestání mě souží velká slabost žaludku, zatímco horečka, byť i lehká, mě neopouští nikdy...

Immanuel = Bůh s námi
Pán s vámi. I s tebou! V tomto pozdravu nejde o zbožné přání...
V mém životě byly okamžiky nevýslovného žalu 
Znám tvou bídu, tvé zápasy... 
Bože, že já blbec nejsem normální člověk!
Bůh je s námi
I kdybych musel kráčet těmi nejhustšími temnotami
Immanuel = Bůh s námi
Ježíš nemohl prožít všechny situace lidského života, ale přesto...
Ježíš jde se mnou - k dnešním lidem
Neboj, Bůh ti nesebere prostor (sv. Augustin) 

Příroda, stvoření
Kolik je překrásných věcí na každém kroku! nechápu, jak je možno jít kolem stromu a nebýt šťasten
Naše sestra matka země patří mezi nejvíce trýzněné chudé
Příroda není jen nádherná, ale je také krutá
Chvalozpěv stvoření (Sv. František z Assisi) 
Příroda, stvoření
V našem nakládání s přírodou je cosi v nepořádku. (Benedikt XVI.)
Vytvořily můj rozum nerozumné síly?
Vznikl vesmír sám od sebe? - Posvěť se jméno Tvé
Den Země - 22. dubna 
Laudato si´ Encyklika o péči o společný domov
Laudato si´ - přemítání nad encyklikou
Mluvíš k nám šuměním stromů...
Modlitba cvrčka
Modlitba motýla
Místa setkání s Bohem
Nelogické rozdělení světa na profánní a posvátný 
- Příroda - páté evangelium

Čtení z dnešního dne: Sobota 5. 7. 2025, Slavnost sv. Cyrila, mnicha, a Metoděje, biskupa, patronů Evropy, hlavních patronů Moravy

Iz 61,1-3a; 2 Kor 4,1-2.5-7

Komentář k Lk 10,1-9: Nepřecházet z domu do domu znamená v případě dnešních světců stálost. Také věznění. Ostatně, nepřineslo „znemožnění pastorace“ v našich dějinách paradoxně bohaté plody?

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění pro 14. neděli v mezidobí, cyklus C / 6.7.2025

(4. 7. 2025) Ježíš poslal své učedníky hlásat evangelium a zvěstovat Boží pokoj. V síle tohoto poslání se obraťme k Bohu…

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)
(4. 7. 2025) svátek 5.7.

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou

(3. 7. 2025) Vydavatelství Nové mesto přináší publikaci Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou, která…

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

Svatý Prokop (svátek 4.7.)
(3. 7. 2025) (* Chotouň asi 970  + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění / Slavnost sv. Petra a Pavla, cyklus C / neděle 29. 6. 2025

(27. 6. 2025) Když byl apoštol Petr uvězněn, aby byl popraven, církevní obec se za něho naléhavě modlila k Bohu. Obraťme se…

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

Petr a Pavel (svátek 29.6.)
(27. 6. 2025) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…