Marie nebyla ještě narozená, když ji Pán určil za Ježíšovu matku  - archív citátů

Sekce: Knihovna

Jan Mráz

6. Jednota iniciačních svátostí

z knihy Církevní právo a křesťanská iniciace

Dalším bodem, který bych viděl jako velice důležitý, je jednota iniciačních svátostí. Toto bylo také nadpisem včerejší přednášky prof. Wolfa, já k tomu mohu ještě něco říci po stránce právní.

Kán. 842 2 říká "Svátosti křtu, biřmování a eucharistie jsou navzájem tak těsně spojeny, že se požadují k plnému uvedení do křesťanského života." A kán. 866: "Dospělý, který byl pokřtěn, ať je hned po křtu biřmován, zúčastní se mše a přijme sv. přijímání, pokud tomu nebrání vážný důvod." Pokud tedy nebrání vážný důvod, je třeba, aby dospělý přijal tři iniciační svátosti současně.(16) Pro svátost biřmování je pro tyto případy dána samým právem fakulta biřmovat, o tom bych se rád zmínil ještě dál.

Jenom pro porovnání: východní praxe. Víte, že na východě bývá křest s biřmováním spojen, tato jednota iniciačních svátostí je zde zachovaná. "Kodex kánonů východních církví" (CCEO) v kán. 695 a 696 říká, že biřmování (pomazání svatým myron) musí být udíleno hned po křtu a co nejdříve mají mít účast na Eucharistii - s tím že pokud jde o podávání Eucharistie hned po křtu dětem, je třeba zachovat předpisy liturgických knih té které východní církve. Není to zřejmě naprosto jednotná praxe všech východních církvi, aby po křtu a biřmování dětí byla hned podána i Eucharistie. Ale pokud je mi známo, fakticky normálně tato praxe je.(17)

Katechismus v čl. 1233 shrnuje: "Dnes tedy ve všech latinských i východních obřadech začíná uvedení dospělých do křesťanského života jejich vstupem do katechumenátu a vrcholí ve společném slavení tří svátostí: křtu, biřmování a eucharistie. Ve východních církvích začíná uvedení dětí do křesťanského života křtem, po němž hned následuje biřmování a eucharistie, zatímco v římském obřadu pokračuje několika lety katecheze, aby se uzavřelo později biřmováním a eucharistií, vyvrcholením jejich uvedení do křesťanského života."

Tedy: u dospělých společné slavení, u dětí - na východě nerozdělené slavení, na západě jak to známe. Je zde "dvojí mentalita". Citujme ještě Římský rituál, který ještě před vydáním nového kodexu říkal, že: "Tři iniciační svátosti jsou tak vnitřně mezi sebou propojeny, že vedou věřící k té křesťanské zralosti, díky které mohou plnit v církvi a ve světě poslání, vlastní Božímu lidu."(18) Znovu je zde důraz na "zralost" (přijímatele) a jednotu iniciačních svátostí.

Při našem odděleném slavení, tak jak je pořád ještě běžnější, je skutečně velice důležité nezapomenout na tu podstatnou jednotu a vlastně neoddělitelnost těchto svátostí - i u nás na západě. Pro východní (ortodoxní) není dovolené podat Eucharistii nikomu pouze pokřtěnému. A podobně to platí i pro sjednocené, katolické východní církve. Proto mají pravoslavní velké problémy s přijetím naší praxe.

Jan Pavel II. v roce 1987 řekl při návštěvě francouzských biskupů "ad limina": "Církev dovolila, aby tyto svátosti" - mluví o iniciačních svátostech - "byly udělovány v průběhu času odděleným slavením pro důvody pastorální". Pak některé z těch důvodů vypočítává. "Vy však zároveň víte", říká biskupům, "že tato praxe vyžaduje prohloubenou teologickou reflexi. Aktuální praxe nesmí nikdy nechat upadnout v zapomenutí smysl prvotní tradice a tradice východní. Pastýři musejí trvat v hlubokém poutu, které sjednocuje biřmování se křtem, musejí je (biřmování) chápat jako integrující část plné křesťanské iniciace a ne jako fakultativní doplněk. Vidět je jako dar Boží, který zdokonaluje křesťana a apoštola."(19)


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Přijďte na benefiční adventní koncert v kostele sv. Mikuláše v Praze ve prospěch výstavby nové budovy pro speciální církevní logopedickou školu v úterý 10. prosince 2019 v 18 hodin. 

Čtení z dnešního dne: Úterý

Iz 40,1-11; Mt 18,12-14

Komentář k Iz 40,1-11: Těšte, těšte můj národ – tak začíná i velkolepé Händelovo oratorium „Mesiáš“. Tak se stávají i přísná slova Radostnou zvěstí! Toužíme po tom ji přinášet?

Zdroj: Nedělní liturgie

Jan od Kříže (svátek 14.12.)

(10. 12. 2019) Neměl dar humoru, neměl vůdcovské a organizační vlohy, nebyl strhujícím kazatelem, byl malé postavy... Zemřel 14. 12.…

Mikuláš (6.12.)

Mikuláš (6.12.)
(3. 12. 2019) Mikulášova velikost byla v jeho každodenní dobrotě a laskavosti. (Benedikt XVI.)

Kdy začíná advent 2019?

(29. 11. 2019) Datum 1. adventní neděle 2019 připadá na neděli 1.12.2019

Odolal nabídce ´trafiky´ a šel na smrt - Svatý Edmund Kampián - svátek 1.12.

(29. 11. 2019) Svatý Edmund Kampián byl anglický kněz a jezuita, který pobýval i v Brně a Praze. Před popravou byl vyzván, aby se zřekl…

Co jsou roráty?

Co jsou roráty?
(28. 11. 2019) Prastaré adventní zpěvy, které se zpívají v brzkých ranních hodinách jen za svitu svící…

Tip k přečtení: Vojtěch Kodet - nedělní promluvy

Tip k přečtení: Vojtěch Kodet - nedělní promluvy
(27. 11. 2019) Jsme pozváni Ježíšovo slovo poznávat, přebývat v něm, mít k němu důvěrný vztah. Toto slovo nás totiž připodobňuje…

Adventní kartičky pro děti

Adventní kartičky pro děti
(27. 11. 2019) Letos jsme pro děti připravili adventní kartičky s inspirací na každý den. Cílem není dychtivě plnit úkoly, ale...

Advent

Advent
(27. 11. 2019) Základní informace, texty na nástěnky, adventní věnec, Advent pro děti....

Červená středa #RedWednesday - Společně za víru a svobodu - 27. 11. 2019

Červená středa #RedWednesday - Společně za víru a svobodu - 27. 11. 2019
(26. 11. 2019) Připomenout všechny, kdo jsou ve světě pronásledováni pro svou víru chtějí Česká biskupská konference s Ekumenickou…