Jen s Bohem můžeme naplno využívat  svůj životní potenciál. - archív citátů

Sekce: Knihovna

Proč nesmí být kmotrem v katolické církvi evangelík?

Chtěla bych za kmotra pro své dítě evangelíka. Proč smí být kmotrem v katolické církvi pouze katolík?

z knihy Kmotrovství z různých úhlů pohledu

Dobrý den,

obracím se na Vás s dotazem na otázku, která mě trápí. Má nejlepší kamarádka má v úmyslu pokřtít dítě, já měla být kmotrou.

Vyskytl se ale problém, neboť ona je katolička, a já patřím k československé církvi husitské. Z toho důvodu nemohu být údajně kmotrou jejího dítěte. Podotýkám, že obráceně by to šlo (tj. má církev přímá jako kmotra kohokoliv, pokud je z některé z křesťanských církví).

Zcela otevřeně píšu, že mě tohle zjištění šokovalo a nevidím za ním žádný racionální podklad. Ráda bych věděla, co je účelem takového pravidla? Se vší úctou, v dnešní době, kdy katolické církvi utíkají věřící (a všem ostatním církvím) trváte na dogmatu. Pro moji kamarádku bylo velmi důležité, abych kmotrou byla právě já. Nyní se jí stane někdo, kdo k dítěti nemá žádný hlubší vztah, jen proto, že to je katolík.

Tohle je špatně, každá církev by přeci měla přijímat i odlišné, navíc patříme do stejné ekumenické rady. Rozdíly v obou církvích jsou nepatrné, v tom zásadním se shodujeme.

Chápu, že takto to je, protože to tak prostě je (a jinou odpověď od Vás nečekám), nicméně jsem měla pocit, že bych se o své zklamání měla podělit. Mým názorem je, že pokud se nedokážete přizpůsobit pokroku, zaniknete.

 

Kmotr by tedy měl být „insider“

Vážená paní ....
děkuji Vám za zajímavý dotaz, který je vlastně velice osobní. Vždyť jde o nejbližší kamarádku a Vy jste byla oslovena jako takto blízká přítelkyně... Chápu, že Vás tedy zaskočila skutečnost, o které píšete.

K porozumění je třeba na věc nahlédnout šířeji. Kmotr není ani tolik kamarád či „známý“. Kmotr je člověk, který uvádí pokřtěného do společenství církve a života s Kristem. Zkusme si představit, že máme vstoupit prvně do nějakého kostela či sboru. Budeme se cítit nejistě. A když nás někdo doprovodí, kdo místo i lidi zná, hned se nejistý vstup promění v příjemný a bezpečný okamžik. To je zjednodušeně role kmotra.

Proto, když se připravuje dospělý na křest, měl by ho již provázet nějaký křesťan z dané komunity a pomoci mu s tímto „vstupem“ do místní farnosti, pomoci mu jednak poznat lidi z dané farnosti a jednak pomoci mu orientovat se v základních skutečnostech jako je např. prožívání bohoslužby.

U dětí je to mnohem složitější, protože toto „uvedení“ nastane za řadu let a navíc dítě bude s rodiči vstupovat do chrámu pravidelně a postupně se seznamovat s celou skutečností mnohem odděleněji, než dospělý katechumen. Přesto by kmotr neměl ztratit svoji roli. On má stát po boku dítěti, když si otázky víry začne hlouběji uvědomovat právě v konfrontaci s místní komunitou, jejím prožíváním, a jak to chodí v pubertě, také v konfrontaaci s prožíváním víry svých rodičů. Kmotr by tedy měl být „insider“. Proto katolická církev přísně vyžaduje, aby kmotr byl alespoň insider ve své církvi, i když za sebe přiznávám, že to je hodně minimalistický požadavek a upřednostňuji insidera v dané farnosti.

Z řečeného vyplývá, že jako členka společenství jiné církve máte v příběhu víry dítěte Vaší drahé kamarádky jinou roli. Může jít o roli významnou, ale roli kmotra je třeba svěřit tomu, kdo je také znalým dané farnosti a učení dané církve. Cílem není dotknout se přátelských vztahů např. v rodině, ale mít na paměti dobro dítěte a budoucnosti, kterou se snažíme optimalizovat vším, co pro něj nyní nastavujeme.

Ze své praxe odkazuji na roli svědka křtu, kterou můžete zcela regulérně zastávat a ke které Vás také zvu.

Přeji Vám i Vaší blízké kamarádce radost z víry.

 

(Upozornění administrátora webu: tyto texty jsou nasypány do databázové šablony "kniha". Jednotlivé texty jsou tak automaticky nazývány "kapitolami". Ve skutečnosti se ale o žádnou vydanou tištěnou knihu nejedná...)


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Př 8,22-31; Žalm Žl 8,4-5.6-7.8-9; Řím 5,1-5
Jan 16,12-15

Bůh žije láskou, to je jádro jeho štěstí, radosti, to je gejzír života, který stále chrlí nové a nové impulzy. Nebe doslova tepe životem. Nejde ale o falešnou, lacinou lásku. Jde o čirou pravdu, o absolutní dobro, které sdílí jednotlivé osoby Trojice. V takovém vzájemném sdílení není nic tabu a ani žádná z osob Trojice si nemusí schovávat něco „jen pro sebe“. Sdílí všechno. K tomuto důvěrnému přátelství Boha jsme pozváni i my.

Zdroj: Nedělní liturgie

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti

Jak Boží Tělo slavit dnes? Tip z jedné farnosti
(15. 6. 2025) Patří svátek Božího těla do dnešní doby? Jak slavnost Těla a krve Páně slavit v naší situaci a kultuře?…

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)

Jan Nepomucký Neumann (svátek 19.6.)
(15. 6. 2025) Prachatický rodák Jan Nepomucký Neumann se stal misionářem v USA a americkým světcem. Ztělesňoval most mezi různými…

Přímluvy dle aktuálního dění pro Slavnost Nejsvětější Trojice, cyklus C / 15. 6. 2025

(11. 6. 2025) Protože je nám Boží láska vylita do srdce skrze Ducha svatého, naše naděje neklame. Obracejme se proto…

Svatý Antonín z Padovy (svátek 13.6.)

(11. 6. 2025) Původní jméno velkého kazatele svatého Antonína z Padovy je Fernandez Bulhão. Narodil se v portugalském Lisabonu ve…

Nejsvětější Trojice

Nejsvětější Trojice
(9. 6. 2025) V  neděli po Letnicích (Slavnosti seslání Ducha svatého) se připomíná mysterium Boha v Trojici.

Letnice, Svatodušní svátky

(8. 6. 2025) Bez Ducha svatého by bylo křesťanství jen hřbitovem. Letnice se slaví padesátý den po Velikonocích a 10 dnů po svátku…

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze

Svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze
(7. 6. 2025) Ve čtvrtek po slavnosti Seslání Ducha svatého se slaví svátek Ježíše Krista, nejvyššího a věčného kněze (latinsky festum…