Sekce: Knihovna

Jacques Le Goff

Víra v očistec předpokládá víru v nesmrtelnost a vzkříšení

Víra v očistec předpokládá víru v nesmrtelnost a vzkříšení

z knihy O očistci z různých úhlů pohledu (Z knihy Zrození očistce) , vydal(o): Vyšehrad

Starověk – Babylóňané a Egypťané, Židé a Řekové, Římané a pohanští Barbaři – přes všechna nádherná vzepětí k nebi neprahl ani tolik po nebeském nekonečnu – často ostatně obývaném hněvivými bohy –, jako se bál zemských hlubin. Křesťanství, alespoň v prvních stoletích a v době temného středověku, naopak svou představu onoho světa zcela zinfernalizovat nedokázalo. Pozvedalo společnost k nebi. Příklad toho dal sám Ježíš: poté, co sestoupil do pekel, vystoupil na nebesa.

Stoupat, pozvedat se, spět stále výš – tak zní pobídka spirituálního a mravního života, kdežto sociální norma vyžaduje držet se na svém místě, tam, kam Bůh člověka na zemi postavil, nesnažit se ze své situace vymknout, ale varovat se přitom poklesnutí, úpadku.

Způsob uspořádání různých prostorů – geografického, ekonomického, politického, ideologického atd. –, v nichž se společnosti pohybují, představuje významný aspekt jejich dějin.

Očekává-li se vzkříšení mrtvých, pak není geografie onoho světa nějakou druhořadou záležitostí. A dá se předpokládat, že mezi způsoby, jakými taková společnost pořádá svůj prostor na zemi a svůj prostor na onom světě, budou existovat nějaké vztahy. Neboť skrze pouta mezi společností mrtvých a společností živých jsou spolu spjaty i oba prostory.

Víra v očistec v první řadě předpokládá víru v nesmrtelnost a vzkříšení, neboť jedině v tom případě může pro člověka mezi jeho smrt a vzkříšení vstoupit nějaké nové dění. Je to jakýsi přídavek k podmínkám, za jakých mohou některé lidské bytosti dosáhnout věčného života. Nesmrtelnost, jíž se dosahuje skrze život jedince. Náboženství, která věří – jako hinduismus nebo katarství – v reinkarnaci, v neustálé stěhování duší, víru v očistec vylučují.

Existence očistce se rovněž opírá o myšlenku soudu nad mrtvými, v různých náboženských systémech dost rozšířenou, přičemž však „modality tohoto soudu se od jedné civilizace k druhé značně měnily“. Varianta soudu, jež zahrnuje existenci očistce, je velice originální. Spočívá ve skutečnosti na víře v soud dvojí, jeden v okamžiku smrti a druhý na konci časů.

Do této mezery v eschatologickém osudu každého člověka vkládá jakousi složitou proceduru zmírňování trestů, zkracování muk vlivem různých faktorů. Neboli předpokládá projekci určité velice sofistikované myšlenky spravedlnosti a stejně sofistikovaného soudního systému.

Dále souvisí také s myšlenkou osobní odpovědnosti, svobodné vůle člověka, od přírody sice nesoucího vinu prvotního hříchu, ale souzeného podle hříchů spáchaných na jeho vlastní odpovědnost. Očistec, zprostředkující onen svět, úzce souvisí s typem hříchů ležících uprostřed mezi čistotou světců a spravedlivých a neodpustitelnou provinilostí kriminálních zločinců. Trvalo velice dlouho, než myšlenka drobných, „každodenních“, „běžných“ hříchů, myšlenka dlouhou dobu neurčitá, dobře však zachycená sv. Augustinem a potom Řehořem Velikým, vyústila v kategorii hříchů „lehkých“, to jest prominutelných – v kategorii, jež rozšíření myšlenky očistce krátce předcházela a byla jednou z podmínek jeho zrodu.

Až do konce 12. století slovo purgatorium jako substantivum neexistuje.

Očistec je prostředním, či zprostředkujícím, místem hned z několika hledisek. Z hlediska času leží mezi smrtí jedince a Posledním soudem.

Očistec je prostředníkem i z hlediska čistě prostorového, jako místo ležící mezi rájem a peklem.

Na rozdíl od židovského še’ol – vyvolávajícího úzkost, smutek, ale neznajícího tresty – očistec je místo, kde mrtví podstupují zkoušku (nebo zkoušky). Zkoušek může být, jak uvidíme, víc a podobají se mukám, které podstupují odsouzení v pekle.

Oheň ve starých mytologiích a náboženstvích je mnohotvárné povahy. Totéž nacházíme i v židovsko – křesťanské symbolice ohně a nakonec i v různých funkcích a významech ohně očistcového. Edsman v těchto různých aspektech ohně, který „zbožšťuje a oživuje, trestá i hubí“, vidí „různé stránky samotného božského bytí“ a mnohotvárnost ohně tak vztahuje k celistvosti Boha. Tímto modelem lze vysvětlit i rozličná křesťanská pojetí očistcového ohně od antiky až do 13. století. Může se zdát, jako by se nehovořilo vždycky o jednom a témž ohni, ale vysvětlením této rozličnosti je mnohovýznamovost božského ohně starověku. Hned se jeví hlavně jako očistný, hned především jako trestající, hned zas jako zkušební, jednou se zdá být současný, jindy budoucí, skoro vždy skutečný, někdy však duchovní, někdy se týká jen určitých lidí, jindy všech. Ale stále je to jeden a týž oheň a oheň očistce ve své komplexnosti je dědicem oněch mnoha tváří božského, posvátného ohně indoevropského původu. „Celou složitost ohně onoho světa v jeho obecných i specifických formách – například ohnivá řeka – lze vysvětlit jako různé funkce jednoho a téhož ohně božského“.


Předchůdce očistce: Aeneas v podsvětí

Věnujme nyní zvláštní pozornost Aeneovu sestupu do podsvětí ve Vergiliově Aeneidě.
Tato epizoda se vyznačuje snahou podat topografii onoho světa s větší přesností, než to činí většina ostatních antických obrazů pekla – až na některé egyptské. Brooks Otis dokonce před nedávnem nakreslil jakousi jeho schematickou mapu. Sestupuje se do předsíně, jež se v infernálním očistci často vyskytuje a bývá v ní studna. Je tam pole mrtvých, ale bez hrobů, řeka Styx, pole pláče a pole poslední, před nímž se však cesta dělí, nalevo vede do Tartaru (pekla) a napravo po projití Dítovou bránou (Plutón, král podsvětí) vede do Elysia, jakéhosi poloráje, za nímž je posvátný háj a konečně Léthé, řeka zapomnění.


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Čtení z dnešního dne: Pondělí 10. 11. 2025, Pondělí - Památka sv. Lva Velikého, papeže a učitele církve

Mdr 1,1-7;

Komentář k Mdr 1,1-7: I dnes se Pán dává poznat každému, kdo hledá. Nežiji ve falešném vědomí, že jsem jej našel, že jsem „zabydlený“? Vždyť na vztahu k Němu musím stále pracovat…

Zdroj: Nedělní liturgie

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)

Horkokrevná, temperamentní a neznámá světice: sv. Alžběta od Nejsvětější Trojice (9.11.)
(8. 11. 2025) Alžběta z Dijonu: Karmelitka, která pomýšlela na sebevraždu...

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)

Svatý Martin z Tours (svátek 11.11.)
(8. 11. 2025) Nejznámější příhoda sv. Martina se stala v zimě roku 334. Tehdy se římský voják Martin před branami města Amiens…

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)

Proč slavíme Posvěcení lateránské baziliky? (9.11.)
(6. 11. 2025) Na první pohled to může působit zvláštně – proč celá církev slaví výročí posvěcení nějakého kostela v…

Přímluvy na Posvěcení lateránské baziliky 9.11. 2025

(6. 11. 2025) Sestry a bratři, Bůh si z nás staví svůj živý chrám. Obraťme se tedy k němu, který přebývá uprostřed nás a…

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti

Svatá Anežka (13. 11.) - pracovní listy pro děti
(6. 11. 2025) Svatá Anežka se narodila ve 13. století jako královská dcera, její otec byl král Přemysl Otakar I. Anežka ale netoužila…

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku

Marii nelze označovat jako Spoluvykupitelku
(5. 11. 2025) Vatikánský dokument „Mater populi fidelis“ ze 4. Listopadu 2025 vyhlásil, že „je vždy nevhodné…

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´

Památka zesnulých, vzpomínka na všechny zemřelé, ´dušičky´
(4. 11. 2025) "Je nutné mluvit o smrti ... ne proto, abychom měli strach, ale abychom od něho byli osvobozeni." (Raniero…