Nedomnívejte se,  že mimo Krista pro vás existuje nějaká jiná pravá hodnota. - archív citátů

Sekce: Knihovna

55. Pracovat pro spravedlnost

Stejně, jako všichni ostatní lidé, tak i křesťané žijí ve světě, kde je plno nespravedlnosti

z knihy Příprava na biřmování, nebo k novému zasvěcení / Cesta víry II. díl , vydal(o): Pastorační středisko Praha

MÁŠ SLOVO

Když slyšíš slovo "spravedlnost", na co přitom myslíš? Myslíš si, že je možné s tím něco udělat, nebo že zde nelze nic vykonat?



CO ŽIJÍ KŘESŤANÉ

* Stejně, jako všichni ostatní lidé, tak i křesťané žijí ve světě, kde je plno nespravedlnosti. Jejich prvním úkolem je, aby společně se všemi lidmi dobré vůle tyto nespravedlnosti viděli - kolem sebe (někteří lidé nemají práci, jsou vykořisťováni, jiní jsou nenáviděni nebo zapomenuti) a v širším měřítku, na úrovni národní a mezinárodní (nerovnoměrný příjem v různých sociálních skupinách, vzájemné nespravedlnosti mezi národy světa). Jsou lidé, s nimiž je nespravedlivě nakládáno, do jejichž tváří musíme mít odvahu se podívat - utečenci, invalidé, lidé umírající hlady, oběti nezaměstnanosti, ženy, které někdo bije, trýzněné děti atd. Druhým úkolem je hledat příčinu toho všeho - kult peněz, egoismus (někdy i nevědomý), fatalismus (nic nezmůžeme) atd. Třetím úkolem je "něco udělat", může to např. být účast na sbírce pro hladovějící země, zabránění hloupým řečem (rasismu), účast na nějaké užitečné akci, přehodnotit své chování (neporoučet ostatním, nemít nadbytečnou spotřebu věcí), zapojit se do organizace, účinně bojující s nespravedlností atd.

Jak se na to díváš ty?





SVĚDECTVÍ VĚŘÍCÍCH

"Každá forma diskriminace, ať už je rasová nebo kulturní, ať je založena na rase, pohlaví, barvě pleti, sociálních podmínkách, jazyku nebo náboženství, musí být překonána jakožto protiklad Boží vůle," (II. vatikánský koncil).

"Práce je pro člověka a ne člověk pro práci," (Jan Pavel II.).
"Být schopen se angažovat v některých záležitostech, které nejsou ani jednoduché, ani čisté," (křesťanka - protestantka).

Jaké svědectví podáváš ty?





DNEŠNÍ PROBLÉMY

* Největším problémem je neotupět, nezvyknout si - vezmeme si svůj díl, myslíme si, že svět byl vždy takový, nakonec nechceme vidět dramata, která se odehrávají a přece je jich tolik!

* Nebo si myslím, že se nic nedá dělat, že nemáme prostředky k tomu, abychom jednali, že hezká slova jsou naprosto k ničemu. Výsledek - neustále čekáme.

* A nebo také když nemůžeme vše vyřešit naráz, necháme si "projít pod rukama" příležitosti, při nichž lze jen malinko postoupit kupředu, udělat omezený, leč hodnotný kus práce.

* Popřípadě toho chceme udělat mnoho a to se pak stává vyčerpávajícím.

Co si o tom myslíš ty?





BIBLICKÉ TEXTY

"Pryč ode mne s halasem tvých písní, tvé brnkání na harfy už nechci slyšet. Ať se valí právo jako vody, spravedlnost jak proudící potok," (Am 5, 23 - 24; Ámos - prorok, žijící v 8. stol. před Kristem).

* Znovu si přečti text z Matouše (Mt 25, 31 - 46):
"Hladověl jsem a dali jste mi najíst . . . "
Tato slova z Písma zde nejsou uvedena proto, abychom se zbytečně obviňovali, ale aby vytyčily cesty v našem životě. Možná, že jsou i jiná Ježíšova slova o spravedlnosti, která tě oslovila - poznamenej si je.





ABYCHOM SE DOSTALI DÁL . . .

Znáš ve čtvrti, kde bydlíš, nějaké sdružení, organizaci nebo skupinu, která bojuje proti nespravedlnosti? Jsou nějaké akce na podporu spravedlnosti a ty jsi na ně citlivý?



K ZAPAMATOVÁNÍ

"Kdo nemiluje svého bratra, kterého vidí, nemůže milovat Boha, kterého nevidí," (1 J 4, 20).


***

Další texty k tématu naleznete zde - v hesle Spravedlnost,

zde - v hesle Práce

a zde - v hesle Společnost


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Čtení z dnešního dne: Neděle . .

Sir 35,15b-17.20-22a (řec. 12-14.16-18); Žalm Žl 34,2-3.17-18.19+23; 2 Tim 4,6-8.16-18
Lk 18,9-14

Modlitba není jen otázkou správně zvolené formulace. Jde o postoj člověka vůči Bohu. Modlit se mohou všichni lidé, zbožní stejně jako velcí hříšníci. Ale modlitba vyžaduje otevřít své srdce před Bohem a současně být pravdivým k sobě. Právě pokrytectví, namyšlenost, pohrdání jinými, obyčejnými, hříšnými lidmi, „zavírají“ nebe. Otevřít své nitro před Bohem znamená, odhalit celý svůj svět smýšlení a pohledů na sebe i na svět. Samospravedlnost před Bohem nikdy neobstojí. Naopak pravdivost je řečí Boha. Nejde tu samozřejmě o falešnou pokoru, která je vždy komická a k dialogu s Bohem nemůže patřit. Znamením hluboké modlitby bývá radost, nikoli však ze sebe, ale z Boha!

Zdroj: Nedělní liturgie

28. říjen 1918

28. říjen 1918
(26. 10. 2025) Tomáš Garrigue Masaryk byl prezident osvoboditel. Osvobodil nás. Ovšem na pouhých 20 let.

Přímluvy dle aktuálního dění: 30. neděle v mezidobí, cyklus C / 26. 10. 2025

(24. 10. 2025) Pokorně prosící celník dosáhl vyslyšení své modlitby[1]. S pokorou a upřímností předstupme před Boha i my a…

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh

Boxer ve Vatikánu - skutečný příběh
(24. 10. 2025) monsignora O Flaherty (* 28. února 1898 +  30. října 1963), který za války zachránil tisíce lidí. Příběh má…

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.

Nevšední biskup v neklidné době - sv. Antonín Maria Klaret - 24.10.
(22. 10. 2025) Antonín Maria Klaret se narodil roku 1807 do velmi neklidného Španělska. Za svou aktivitu musel do vyhnanství. Jako na…

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)

Blahoslavený Karel Habsburský, "Rakouský" (21.10.)
(20. 10. 2025) Poslední císař rakouský, král český a uherský. Světlo ke všem důležitým rozhodnutím hledal v modlitbě... 

Přímluvy dle aktuálního dění: 29. neděle v mezidobí, cyklus C / 19. 10. 2025

(17. 10. 2025) Pozvedněme své ruce a jako Mojžíš volejme k Bohu za ty, kteří to nejvíce potřebují:

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)

Jerzy Popiełuszko († 19. 10. 1984)
(17. 10. 2025) V období výjimečného stavu dodával polský kněz Jerzy Popiełuszko svým krajanům sílu a naději. Na jeho mše se sjížděli…