Sekce: Knihovna

04. Vzkříšení, nanebevstoupení, seslání Ducha svatého

Skupinová práce s Katechismem katolické církve

z knihy Skupinová práce s Katechismem katolické církve , vydal(o): Pastorační středisko Praha

(odst. 638 - 747)

Náměty k zamyšlení a rozhovoru:
1. Všechny pokusy o "historicky přesný" důkaz vzkříšení samozřejmě selhávají. Přechod do stavu oslavení u Boha nelze vtěsnat do dějepisných či přírodovědeckých pojmů. Na čem tedy stojí naše přesvědčení, že vzkříšení není smyšlenka?

2. Co to znamená, řekneme-li, že vzkříšení je "transcendentní" (přesažná) událost ? Co tato událost přesahuje?

3. Jak vysvětlíte, že vzkříšení je dílo Nejsvětější Trojice? Proč nemůžeme říci, že to je jen Ježíšovo dílo, jeho největší zázrak?

4. Staví Písmo skutečnost Ježíšova vzkříšení hlavně nebo výhradně na nalezení prázdného hrobu?

5. Jak vysvětlíte, právě vzhledem k tajemství vzkříšení, co je to nebe?

6. Je vám pohled na souvislost mezi Kristovým druhým příchodem a nadějí Izraele v tom smyslu, jak ho uvádějí čl. 673, 674, blízký či přijatelný?

7. Jak souvisí seslání Ducha sv. s posláním, s příchodem Mesiáše? Nepůsobil už Duch svatý před příchodem Mesiáše? V čem je rozdíl v působení Ducha v době před Kristovým životem a po něm?



Texty Písma k osobnímu čtení:
1. Srovnejte setkání se Vzkříšeným podle synoptiků se setkáním sv. Pavla se Vzkříšeným ve Skutcích!
2. Čtěte alespoň prvé čtyři kapitoly Skutků apoštolských.
3. Najděte v listě Římanům (kap. 9-11) místa, mluvící o nutnosti víry Izraele pro dovršení spásy v dějinách!
4. Vyhledejte si Joelův text, který Petr cituje po seslání Ducha svatého v 2. kap. Skutků!
5. Srovnejte v Písmu místa, kde jsou uváděny dary Ducha (Řím 12,6-8, 1Kor 12, 1-11) a místa, kde je uváděno ovoce Ducha (Gal 5, 16-26).



Další texty:
1. Vyhledejte několik zmínek o úloze Ducha svatého v životě křesťana a církve v koncilových dokumentech!
2. Přečtěte si pozorně starý velikonoční chvalozpěv na Ježíšovo vzkříšení zvaný exultet v liturgii Velikonoční vigilie!



Kontrolní otázky a úkoly:
1. Jak byste charakterizovali stav Ježíšova lidství po vzkříšení? Co můžeme vyčíst z Nového zákona?
2. Jaký je rozdíl mezi Ježíšovým vzkříšením a Mariiným nanebevzetím?
3. Pokuste se o jednoduchou katechezi pro dospělé na téma "nebe"!
4. S jak velkým předstihem jsme schopni předpovědět konec světa?
5. Který ze symbolů Ducha svatého je vám osobně nejbližší? Který je vám nesrozumitelný?
6. Jak souvisí příchod Ducha svatého s životem a úlohou Panny Marie? Jde jen o otázku počátku existence Spasitele?
7. Jak podle svatého Pavla souvisí Duch svatý s naší modlitbou? (srov. Řím 5,5; Řím 8,26)


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Čtení z dnešního dne: Sobota 5. 7. 2025, Slavnost sv. Cyrila, mnicha, a Metoděje, biskupa, patronů Evropy, hlavních patronů Moravy

Iz 61,1-3a; 2 Kor 4,1-2.5-7

Komentář k Lk 10,1-9: Nepřecházet z domu do domu znamená v případě dnešních světců stálost. Také věznění. Ostatně, nepřineslo „znemožnění pastorace“ v našich dějinách paradoxně bohaté plody?

Zdroj: Nedělní liturgie

Přímluvy dle aktuálního dění pro 14. neděli v mezidobí, cyklus C / 6.7.2025

(4. 7. 2025) Ježíš poslal své učedníky hlásat evangelium a zvěstovat Boží pokoj. V síle tohoto poslání se obraťme k Bohu…

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)

Svatí Cyril a Metoděj (5.7.)
(4. 7. 2025) svátek 5.7.

Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou

(3. 7. 2025) Vydavatelství Nové mesto přináší publikaci Naslouchejme tomu, co Duch praví církvím. Malý průvodce synodalitou, která…

Svatý Prokop (svátek 4.7.)

Svatý Prokop (svátek 4.7.)
(3. 7. 2025) (* Chotouň asi 970  + Sázava 25.3.1053)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)

Svátek sv. Tomáše (3.7.)
(2. 7. 2025) "Má-li někdo pochybnosti, není nenormální..."

Nedělní přímluvy dle aktuálního dění / Slavnost sv. Petra a Pavla, cyklus C / neděle 29. 6. 2025

(27. 6. 2025) Když byl apoštol Petr uvězněn, aby byl popraven, církevní obec se za něho naléhavě modlila k Bohu. Obraťme se…

Petr a Pavel (svátek 29.6.)

Petr a Pavel (svátek 29.6.)
(27. 6. 2025) Petr a Pavel / dva sloupy církve / rybář a učenec / skála a učitel pohanů / oba ukazují svou lásku ke Kristu svým…