Sekce: Knihovna

Pascal Thomas

39. Znova mluvíme o křtu a eucharistii

Eucharistie je pokrmem na cestě, na pochodu

z knihy Cesta víry I. díl - Příprava na křest a první svaté přijímání

BYL (-A) JSI POKŘTĚN (- A)

Tato kartička je určena zejména pro ty, kdo byly čerstvě pokřtěni a začali chodit ke svatému přijímání až v dospělosti a ve své přípravě byli vedeni těmito kartičkami.

- Byl jsi pokřtěn, či jsi šel poprvé ke svatému přijímání. Chceš o tom znova mluvit?





ZKUŠENOST PRVNÍCH KŘESŤANŮ

* V prvních stoletích existence církve, když byl někdo pokřtěný, nebo poprvé přijímal v dospělosti (většinou o velikonocích), dostávalo se mu týdne volna, aby měl možnost si promyslet, co prožil. Křesťané si v té době mysleli, že velké životní okamžiky, zvláště pak křest a eucharistie, je možno lépe pochopit, přemýšlíme-li o nich později, neboť tak do nich lépe pronikneme. Dnes, v církvi 21. století, se toto stále dělá. Proto jsi měl jistě možnost mluvit o křtu a prvním svatém přijímání se svým okolím a s jinými nově pokřtěnými. Nabízíme ti možnost ještě jednou se k tomu všemu vrátit.

- Co na tebe nejvíc zapůsobilo při tvém křtu a prvním svatém přijímání?





KŘEST A EUCHARISTIE - BOŽÍ ČINY

* Když jsi přijal křest a eucharistii, přijal jsi dva Boží dary - jsou to dary, které nám umožňují přejít z jednoho způsobu života do druhého. Jsou:
- jako přechod židovského národa přes Rudé moře (exodus), který pro něj znamenal přechod od otroctví ke svobodě (můžeš si o tom přečíst v knize Exodus /EX 14, 15 - 31/). Křest je osvobozující přechod skrze vodu. Eucharistie je pokrmem na této cestě, na pochodu již osvobozeného lidu.
- jako přechod z noci do světla: "I vy jste kdysi byli tmou, ale nyní vás Pán učinil světlem," (Ef 5, 8). Křest je "koupel ve světle". Eucharistie je chlebem, který posvěcuje srdce.
- jako přechod ze samoty k životu ve společenství, v němž máme své místo a svůj úkol: "Ale v Kristu Ježíši jste se nyní vy, kdysi vzdálení, stali blízkými pro Kristovu prolitou krev," (Ef 2, 13). Křest je voda, která shromažďuje. Eucharistie je shromáždění, hluboce spojující všechny, kdo se jí účastní.
- jako přechod z nedokončeného stavu (srovnatelného se stavem člověka před porodem) do plného života, kde můžeme být sami sebou a milovat ostatní: "Nenarodí-li se kdo z vody a z Ducha, nemůže vejít do království Božího," (J 3, 5). Křest je nové zrození. Eucharistie je nová potrava pro srdce a pro víru.
- jako přechod od smrti k životu, k novému životu: "Tak i vy počítejte s tím, že jste mrtvi hříchu, ale živi Bohu v Kristu Ježíši," (Ř 6, 11). Křest je branou k věčnému životu a eucharistie je jeho chlebem.

- Najdi si čas přemýšlet o svém křtu, prvním sv. přijímání. Přemýšlej zároveň nad tím, co o tom říká apoštol Pavel. Rozšíří ti to tvé vlastní myšlenky.





VZPOMENOUT SI NA KŘEST A EUCHARISTII, KTERÉ JSME PŘIJALI . . .

* Vzpomenout si . . .
- jako Maria po Ježíšově narození: "Ale Maria to všechno v mysli zachovávala a rozvažovala o tom," (L 2, 19).
- jako učedníci na cestě do Emauz, kdo potkali vzkříšeného Ježíše: "Oni pak vypravovali, co se jim stalo na cestě a jak se jim dal poznat, když lámal chléb," (L 24, 35).
* Vzpomenout si . . . to znamená osvojit si, co jsme prožili.





ABYCHOM SE DOSTALI DÁL . . .

Dobrý způsob, jak si vzpomenout na svůj křest a první svaté přijímání, je to, že budeš i nadále žít jako pokřtěný a budeš se pravidelně účastnit eucharistie. Křest a eucharistie - to je cílový bod! Ale je to také bod výchozí! Jsme pokřtěni pro budoucnost . . . a sv. přijímání dostáváme proto, abychom v něm nalezli chuť nového života a měli v sobě neustálou potřebu k němu chodit.





K ZAPAMATOVÁNÍ

"Vy všichni, kteří jste byli v Kristu pokřtěni, jste Krista oblékli, aleluja!"! (ze zpěvů východních křesťanů).

Zde končí druhá část tvé katechumenální cesty. Hodně jsme toho již udělali, jsme nadále schopni žít z evangelia a nést v sobě víru i odpovědnost za ni a za církev. Jsme ale přesvědčeni o tom, že nevstřebáme dostatečně to, co jsme prožili a získali, jestliže se k tomu nevracíme a neprohlubujeme to v sobě. Z toho vyplývá, že je potřeba přistoupit ke třetí části, vedoucí k biřmování, či k obnově této svátosti, jestliže jsme ji již jednou přijali.


***


Překlad z francouzského originálu: Markéta Klímová


***


Další texty k tématu naleznete zde, v hesle Eucharistie
 


Ostatní kapitoly z této knihy na tomto webu:

Čtení z dnešního dne: Pondělí Pondělí Svatého týdne

Iz 42,1-7; Jan 12,1-11

Komentář k Jan 12,1-11: Láska nehledí na peníze. Projevení citů ať je nám v církvi vzorem! Chci si vážit spontánních projevů, vycházejících z lásky k Bohu.

Zdroj: Nedělní liturgie

Velikonoce

Velikonoce
(6. 4. 2020) Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota; velikonoční noc (vigilie), příběh Velikonoc.

Kdo mi pokřtí miminko v době pandemie?

(1. 4. 2020) Křest dětí lze snadno odložit. Lze však dobře pochopit strach maminky o život právě narozeného dítěte a její touhu po…

Jak žít všední život v karanténě?

(1. 4. 2020) Jak bychom měli toto období karantény nejlépe prožívat? Poraďte prosím.

Jak si udržet svou víru, když se s ostatními nevidím?

(1. 4. 2020) Jak žít svou víru, když si s ostatními věřícími nemůžu být nablízku? Vždyť na společném slavení liturgie stojí identita…

Je současná pandemie výzvou?!

(1. 4. 2020) Mnohdy slyšíme, že nynější koronakrize je i výzva. Jakou výzvou by mohla být pro nás křesťany? 

Náhražky eucharistie a zpovědi?

(1. 4. 2020) Nemůžu nyní v karanténě přistupovat ke svátostem. Musím se vzdát mše svaté – eucharistie, ale i zpovědi. Lze…

Květná neděle

Květná neděle
(1. 4. 2020) Květná (nebo též Pašijová) neděle je označení pro poslední postní neděli před Velikonocemi. Název svátku je odvozen od…

2.4.2005 zemřel papež Jan Pavel II.

2.4.2005 zemřel papež Jan Pavel II.
(1. 4. 2020) V předvečer slavnosti Božího milosrdenství se Jan Pavel II. vrátil do Otcova domu

Text modlitby papeže Františka v období pandemie

Text modlitby papeže Františka v období pandemie
(31. 3. 2020) Přinášíme vám text modlitby, která proběhla v pátek 27. 3. 2020 při příležitosti mimořádného požehnání Urbi et…

Varování před sektou Shincheonji

Jde o nové náboženské hnutí z Jižní Koreje. Církve po celém světě proti němu varují.

Důvodem je sektářská povaha, manipulativní praktiky, snahu o utajování, zásadní odklon od křesťanského učení apod.

Její členové zpravidla postupně opouštějí rodiny a omezují veškeré kontakty s vnějším světem.

Více informací:

www.scjinfo.cz